lördag 15 december 2007

Vad fan är hög standard?

Inte för att jag vill skryta med att jag läser Dagens Industri, för det gör jag nästan bara om jag absolut inte har någonting annat att läsa, och till och med då håller jag på att falla i koma av tristess. Men Stefan tryckte upp en DI Weekend, som ju har en något glättigare ton, i ansiktet på mig i fikarummet för ett tag sedan, och då läste jag ett helt uppslag av bara farten. Det handlade om status, och hur vad som är status skilde sig mellan män och kvinnor i olika åldersgrupper i olika länder. 

Hög status för svenska män, enligt DI Weekend:
1. Ha en mycket snygg fru.
2. Ha en 15 år yngre fru.
3. Vara singel med ett intensivt kärleksliv.
4. Ha en fru som är mycket framgångsrik i sitt yrke.
5. Ha en egen vinkällare.

Hög status för svenska kvinnor, enligt DI Weekend.
1. Köpa ekologiska varor.
2. Lägga tid och pengar på att hjälpa behövande människor.
3. Ha en miljömärkt bil.
4. He en helt egen stil.
5. Vara en engagerad och duktig förälder.

Lägg märke till att en "man" inte på något sätt är en statussymbol för svenska kvinnor på samma sätt som en "fru" är det för svenska män. Enligt DI Weekend. Det var alltså inte jag som sa det. Den här gången i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar