tisdag 23 juni 2026
260623
måndag 22 juni 2026
Samhällsbärarna
Har läst-om Samhällsbärarna av Leif GW Persson, som är tredje boken om poliserna Johansson och Jarnebring med flera. Detta är handlingen:
Vad kan en före detta förman från Västerås ha gemensamt med en polsk cellist, en skötsam flicka från Hälsingland med ett fyllo från Birkastan, en jugoslavisk restaurangägare med två palestinska flyktingar? Har Berg, Borg, Mikkelson, Orrvik och Åström för vana att misshandla folk i polisbussen? Och vad menade egentligen Nils Rune Nilsson när han döende på sjukhuset mumlade: "Björneborgarnas marsch"? Sammantaget ger det mycket att grubbla på för polisintendenten Lars Martin Johansson och hans kollegor.
Jag gillar den här boken, fast ska jag vara helt ärlig och såhär med facit i hand så känns hela serien en smula träig. Var kanske lite väl generös när jag betygsatte de tidigare böckerna? Jag gillar såklart karaktärerna, men det är väldigt mycket omkring som är lite småsegt. Den här boken får tre militärmarscher av fem möjliga.
260622
torsdag 18 juni 2026
260618
onsdag 17 juni 2026
Dagarna, dagarna, dagarna
Har läst Dagarna, dagarna, dagarna av Tove Schunnesson, detta är handlingen:
Bibbs ska precis fylla trettionio år. Samtidigt finns det andra som fyller tjugosex eller nitton. Trots att Bibbs saknar talang har hon varit känd ett tag, men det enkla livet håller på att glida henne ur händerna. Och hela tiden kommer det oväntade utgifter. Som hyran. Den fasta punkten har varit Baby, och Bibbs kan inte att förlåta sig själv för att hon missade att han ville göra slut. När han lämnar Bibbs ställs hon dessutom inför ett ultimatum: om hon vill ha kvar lägenheten måste hon betala 100 000 kronor, inom en vecka. Det är pengar hon inte har. För tio år sedan hade hon lätt kunnat skaffa fram dem, nu tvingas Bibbs fatta extrema beslut där lögnerna till sist blir det enda med uns av sanning.
Jag tyckte den här boken var sisådär. Välskriven, absolut, men det var ändå inget som direkt fastnade. Kanske för att huvudkaraktären var så djävla korkad? Alltså inte korkad som i ointelligent (fast det var hon också), utan mer det att hon kändes så osympatisk. Fanns liksom inget att gilla hos henne, och då är det svårt, i alla fall för mig, att gilla berättelsen. Den här boken får två hyresavier av fem möjliga.
260617
Idag känns det som ett datum som man behöver lägga på minnet, typ att det är någons födelsedag. Men det är det inte, eller jo, NÅGONS födelsedag är det garanterat, men ingen jag känner. Eller i alla fall ingen som jag har skrivit upp i min kalender. 17 juni är väl bara ett sånt där allmängiltigt datum när det händer saker då.
Igår hände det inte jättemycket dock. Jobbade, åkte hem, gick ut med hundarna, tränade yinyoga, åt kvällsmat. Åkte till stallet tidigare för att J och jag skulle söka ett bidrag i Idrottsarenan, men i den gick det inte att logga in så där blev det inte mycket gjort. Bortsett från det irriterande med system som inte fungerar så betyder det att vi också måste hitta ett nytt datum att träffas och göra detta på. S-U-C-K. Sen var det ridning och så trask till hagen och tillbaka igen, hem, duscha och i säng.
Idag är det jobb, av någon anledning skulle vi ha midsommarlunch idag istället för imorgon som ju är mer naturligt. Anledningen som uttalades tidigare i veckan var att PC "var tvungen att jobba hemma på torsdag". Det brukar betyda att PC passar sina barnbarn och det kan hen väl göra men jag vet inte om jag hade kunnat utföra ett avlönat arbete värt namnet om jag samtidigt skulle se efter en tvååring och en femåring. Men där har vi uppenbarligen inte samma syn på vare sig arbete eller barnpassning. Är väl strängt taget inte min sak, men jag stör mig ändå.
Efter jobbet är det rehab, sen hem och vända för att sedan åka tillbaks till stallet igen för att ha anställningsintervju med en förhoppningsvis ny ridlärare. Sen hem och sova, antar jag. Styrelsen får aldrig vila, sa jag skämtsamt till några som kommenterade när jag och S satt på en bänk utanför stallet och gick igenom ett dokument inför torsdagens styrelsemöte klockan 21.00 igår kväll. Lite så känns det just nu. Men snart är det helg, eller nåt.
Till stallet istället, v 25 2026, pt 2
tisdag 16 juni 2026
Pojkvännen
Hennes nya pojkvän är perfekt. Han är charmig, snygg och jobbar som läkare på ett av stadens sjukhus. Sydney går som på moln. Samtidigt gäckas New York-polisen av mordet på en ung kvinna, och allt tyder på att gärningsmannen är en seriemördare som dejtar sina offer innan han dödar dem.
Sydney borde känna sig säker. Hon träffar trots allt sina drömmars man. Men hon kan inte skaka av sig misstankarna om att den perfekta mannen kanske inte är så perfekt som han verkar. För någon övervakar vartenda steg hon tar – och så länge mördaren går lös riskerar hon att bli nästa offer.
260616
Till stallet istället, v 25 2026, pt 1
2. Skritta samma avstånd med så få skrittsteg som möjligt.
4. Trava samma avstånd med så få travsteg som möjligt.
5. Galoppera ett avstånd mellan två bommar med så många galoppsprång som möjligt.
6. Galoppera samma avstånd med så få galoppsprång som möjligt.
måndag 15 juni 2026
Profitörerna
Har läst-om Profitörerna av Leif GW Persson, detta är handlingen:
Ur polisrapporten: "I lägenheten på nedre botten Roslagsgatan 40 låg en kvinna på golvet alldeles innanför ytterdörren. Hon var endast iförd en morgonrock samt företedde svåra skador på kroppen och i ansiktet. Jag konstaterade att kvinnan var död samt att avsevärd oreda rådde i lägenheten vilket kunde tyda på att ett brott blivit begånget. Därför kontaktades vaktroteln via ledningscentralen. Ärendet överlämnades klockan 18.00 till krinsp Jan Lewin, våldsroteln, vilken då anlänt till platsen (se vidare anm. från krinsp Lewin)."
Jag gillar den här boken också, även om den efter ett stort antal omläsningar inte känns direkt spännande, fast tanken är väl att skildra polisarbetet som det är, inte som det utspelas på film, och verkligheten är ju inte alltid så att man sitter på nålar. Lewin är ju inte en lika karismatisk karaktär som Johansson och Jarnebring, även om de senare piggar upp när de dyker upp som bifigurer till Lewin, Andersson, Krusberg med flera. Men ändå. Det blir fyra torskar av fem möjliga.
260615
fredag 12 juni 2026
260612
tisdag 9 juni 2026
260609
måndag 8 juni 2026
Grisfesten
Har läst-om Grisfesten av Leif GW Persson, handlingen är i stort sett densamma som i filmen Mannen från Mallorca som väl alla svenskar känner till? Jag har läst den här trilogin (Grisfesten, Profitörerna, Samhällsbärarna) en massa gånger, tröttnar aldrig. Kan tycka nu såhär efter tionde gången eller så, att det är lite väl yxiga faktainsprängningar här och där som gör berättelsen lite spretig, men jag gillar Johansson och Jarnebring och deras pragmatiska arbetssätt. Den här boken får fyra Sangria av fem möjliga.
260608
fredag 5 juni 2026
260605
torsdag 4 juni 2026
260604
Igår susade jag iväg till bilförsäljningsstället, traskade in med dragkroken i näven bara för att konstatera att min kontakt inte var på plats. Fick tala med hans kamrat istället, han visste ändå vad det gällde. Tänkte bittert att det nog var veckans eller varför inte månadens snackis i fikarummet, the neverending story of den avtagbara dragkroken men något ska de väl ha att prata om där också. Har lite svårt att se vad man gör hela dagarna på en bilfirma? Så himla ofta händer det väl inte att folk köper ny bil? Fast jag har ju ingen koll på sånt utan baserar detta lite löst på att a. de gånger jag varit där (vilket börjar bli oroväckande många nu) så har det inte varit en kotte där och b. de inte har så mycket som en post it-lapp på sina skrivbord. Tycker det skulle vara svårt att få dagarna att gå som bilförsäljare, men de har kanske fullt upp, VAD VET JAG som sagt.
Kamraten tog dragkroken och kilade över till verkstan som ligger vägg i vägg. Efter en stund kom han plus en verkstadskille ut och jag kunde se genom fönstret hur de grejade med dragkroken. Sen kom kamraten tillbaka och undrade hur de på Bilprovningen förklarat det kring att den här knappen inte fungerade, för det gjorde den enligt honom. Så visade han att när man sätter på dragkroken så ska knappen liksom fjädra ut så att det syns en grön markering som visar att den är på plats och låst. Han demonstrerade detta flera gånger och jag kunde ju med egna ögon se att det fungerade. Här gällde det att smida medan järnet var varmt, så jag över i ilfart till Bilprovningen som ligger bara några minuter bort. När jag var på obokad efterkontroll i tisdags så gick det fort, nu verkade hela Sverige ha bestämt sig för att låta besiktiga sina fordon och under tiden verkade det där järnet ha svalnat avsevärt, för när Bilprovningsgubben skulle sätta dit dragkroken så var knappen stum och tjurig och vägrade fjädra ut och visa grönt. Det hjälpte ju föga att jag sa att bilförsäljarens kamrat fått det att fungera. Bilprovningsgubben sa att det bästa var att byta ut "hela den här delen" och så pekade han på någon detalj på dragkroken. Blev så trött att jag hade kunnat lägga mig ner på marken och storböla, men man har ju någon form av värdighet att upprätthålla så det gjorde jag inte. Men jag har INTE TID med sånt här, speciellt inte som dagarna tickar på och körförbud närmar sig. Tog dragkroken, åkte tillbaks till bilförsäljningsstället, stövlade in till kamraten och frågade om jag var med i Dolda Kameran. Bilprovningen...ja, dom är ju som dom är, sa han och lät inte imponerad, för han kunde minsann med ett enkelt handgrepp få den där förbannade knappen att fjädra ut. Man tycker ju att dom på Bilprovningen också borde känna till handgreppen, men uppenbarligen inte. Jag gjorde ju inte heller det, men det är ju inte som att jag har som jobb att kontrollera säkerheten på avtagbara dragkrokar.
Lämnade dragkroken på kamratens i övrigt helt tomma skrivbord med ett löfte om att "min" bilförsäljare skulle ringa mig med någon form av lösning när han kom till jobbet, vilket han gjorde en stund senare. Så idag ska jag åka dit IGEN och så ska BILFÖRSÄLJAREN åka och besiktiga bilen ÅT mig och "ta diskussionen". Whatever makes your boat float, osv.
Efter detta DRAMA åkte jag till jobbet med huvudvärk. Tog en Treo och tröståt en MELLISBAR, klarar knappt av att skriva namnet för jag tycker det är så töntigt, men de heter så. För ett tag sen sålde vi kakor i stallet och de heter saker som Mormors Dubbla Chokladflarn, Pappas Punchbollar, Kajsas Cafékakor samt - i det här fallet - Malins Bästa Mellisbars. Varje burk pryds av tecknad bild som ser ut att härstamma från Rasbiologiska Institutet, jag är alltså inte dödsimponerad av de som står bakom marknadsföringen men man är ju tvungen att stödköpa för att stötta FÖRENINGSLIVET.
Efter jobbet åkte jag på rehab. Onsdagar verkar, till skillnad från måndagar, vara en lugn dag på deppgymmet. Gjorde mina övningar, åkte hem, släppte ut hundarna i trädgården en runda för jag hann inte med någon promenad. Åt ett par knäckebröd, slängde in en spade i bilen och åkte till stan för att fiska upp min man och sedan vidare till stallet för att påbörja evighetsarbetet med att rensa hagarna från stånds. Vi var en liten men tapper skara som lyckades fylla fyra fulla skottkärror med ståndsplantor, och då har de inte ens hunnit växa sig tillnärmelsevis lika höga som de kan bli. Men framför allt hade de inte hunnit gå i blom, varje ståndsplanta kan nämligen producera upp till 10 000 frön som vart och ett kan ge upphov till en ny planta. Det började falla ett stilla duggregn men det var nästan bara skönt. Sen knogade vi upp till stallet igen (givetvis ligger den hage där det växer mest stånds nästan längst bort från stallet), grillen tändes och korv förtärdes så småningom.
Jahapp, sen var det bara att lasta in sig i bilen, åka hem, ge hundarna kvällsmat och gå ut med dom, sen in i duschen och ner i sängen och vips var det en ny dag. Idag ska jag - efter att jag jobbat och varit på dragkroksturné - hem och städa, sedan tillbaks in till stan igen för bio med CLUB ROMIF. Vi fick inte till någon träff i maj månad så i juni blir det två gånger. Känner mig lite sleten för den här veckan har det varit något efter jobbet varje dag, det tar lite på krafterna att vara igång från arla till särla och i princip bara komma hem och dyka ner i bingen för en sorgligt kort sömnparentes innan det är dags för ett nytt varv i Grottekvarnen. Kan inte riktigt njuta av helgen heller eftersom den förestående Norgeresan hänger över mig som ett Damoklessvärd, men this too shall pass.
onsdag 3 juni 2026
260603
Igår susade jag iväg till Bilprovningen för en sån där obokad efterkontroll, det var inte en kotte här och jag tänkte gött, då går det snabbt. Det gjorde det med, men inte på det sätt som jag hade önskat. För på dragkroken sitter det förutom låskolven en knapp som man ska kunna trycka in, lite oklart vad den har för funktion, men hur som helst så kunde man inte trycka in den så därför kunde bilen inte godkännas. Alltså vad trött jag blir. Ringde till bilförsäljaren, som nog är hjärtligt trött på mig vid det här laget, han kunde dessutom inte hjälpa mig för han var inte på plats. Men idag ska jag dit, om allt går som det ska så kan de fixa det och så kan jag åka på ny obokad efterkontroll och få allt klart. Har ju bara den här veckan på mig, sedan blir det körförbud. Alternativet som killen på Bilprovningen sa var att man genomför besiktningen, sätter en ny tvåa och sen har man en månad till på sig, fast då får man ju först betala för en efterkontroll och sedan en till och det kostade ändå 369 kr per gång. Hoppas därför på tredje gången gillt eller något. Men det är så tröttsamt, jag har inte TID att hålla på med sånt här.
Åkte hem, gick ut med hundar, tränade ett kort pass yinyoga, pratade i telefon med min bror. Vi pratade om träning och ingen av oss kom på ett begrepp som jag bara kunde förklara som Jamen sån där tuff träning för tuffa och coola människor, det är som en sekt liksom och som min bror mycket väl visste vad jag menade men som han bara kunde komplettera med Jag vet vad du menar...Jonas Colting är emot det. Googlade under tiden vi pratade, men fick bara fram något AI-svar att Det verkar som att du är ute efter ett tufft och svettigt träningspass? så till slut fick vi släppa det och prata om annat, vilket vi gjorde ett bra tag tills jag plötsligt vrålade CROSSFIT!!! mitt i ett utlägg om Kjell Höglunds låt Genesarets sjö.
Bytte om, åkte till stallet, hamnade i bilkö på grund av vägarbete så jag blev sen till det möte vi skulle klämma in innan ridningen, men vi hann ändå avhandla det vi skulle. Kom hem, då skulle min man lasta bilen full med grejer för idag är det röjarkväll i stallet, vi vanliga dödliga ska göra en insats och rensa beteshagarna från stånds, men han ska koppla in en fläkt i tvättstugan. Vi hade en diskussion om bästa ställe att jag hämtar honom på, han tyckte jag skulle hämta honom på jobbet, men det betyder att jag måste åka hemifrån en kvart tidigare och en kvart är rätt mycket när man efter jobbet ska på rehab, hem, ut med hundar, äta något och sedan vara på hans jobb när han slutar klockan 16, hans jobb ligger dessutom en bit utanför stan. Då tyckte jag det var bättre att han tog bussen till stan från sitt jobb och så kunde jag hämta honom där vid 16.30. Jag ska ju dessutom hinna klämma in besök på bilverkstad och en efterkontroll på Bilprovningen om Gud och bilmekanikerna vill. Kände mig sedan lite taskig för han, min man alltså, ska ju göra jobb till klubben som vi annars hade fått betala en rätt bra slant för och då kan man väl tycka att det är rimligt att han ska bli hämtad, men den här veckan är det kort och gott KNÖLIGT. Vi får väl se hur det löser sig, over & out.
Till stallet istället, v 23 2026, pt 2
tisdag 2 juni 2026
260602
Till stallet istället, v 23 2026, pt 1
Igår när jag kom till stallet var Köttbullen (som jag skulle ha) klippt! Skönt för henne att slippa släpa på sitt tjocka hovskägg och en massa päls. Hon blir som en helt annan ponny, med hovskägget ser hon ut som det kallblod hon är, med klippta ben blir hon nästan lite sportig i typen.
Vi skulle rida på stora utebanan. S-U-C-K. Där är så torrt och dammigt. Nåde den som rider på spåret där det är hårt, sa K och viftade hotfullt med ett spö mot den som mot förmodan ens skulle våga tänka tanken. Ja, det var ju på skoj förstås om det inte framgick. K var förkyld och ville spara sin röst så vi fick rida fram självständigt. Det passade mig bra, vi snirklade runt hindren på utebanan i volter, flyttade lite i sidled, det kändes rätt okej med tanke på värmen. K vill ju att jag rider med avsevärt kortare tygel än vad jag tycker är bekvämt, jag fattar varför jag ska göra det eftersom Köttbullen annars går på bogarna. Men jag upplever också att om jag kortar upp tygeln direkt på den längden som K tycker är lagom (och som förmodligen är helt korrekt) så blir Köttbullen tjurig och står emot och så slutar det ofta med konflikt istället för samspel. Men om jag rider fram på "min" tygellängd, detvillsäga den jag tycker är bekväm, så går det bättre att korta upp den och börja ställa krav sen när hon är mer igång, man får liksom lura henne lite. Så då fick jag göra det, fast det var kanske bara för att K var förkyld och inte orkade argumentera, haha. I alla fall tyckte jag det gick riktigt bra. Övningen var sen att rida på en volt med övergångar, galoppfattningar och sedan rida från volten ut i ökad trav på rakt spår. Köttbullen har ju inte så stort register i sina gångarter, men nu djeflar fick vi till ett par riktigt fina ökningar där jag riktigt kände hur hon tog i från bakhovarna och längde sig utan att för den skull tappa formen. Sen sitter bogfriheten långt inne hos henne, så det finns mer att jobba på där. Men ändå. Duktig tjej! Var så nöjd med henne!