måndag 22 juni 2026

Samhällsbärarna

Har läst-om Samhällsbärarna av Leif GW Persson, som är tredje boken om poliserna Johansson och Jarnebring med flera. Detta är handlingen:

Vad kan en före detta förman från Västerås ha gemensamt med en polsk cellist, en skötsam flicka från Hälsingland med ett fyllo från Birkastan, en jugoslavisk restaurangägare med två palestinska flyktingar? Har Berg, Borg, Mikkelson, Orrvik och Åström för vana att misshandla folk i polisbussen? Och vad menade egentligen Nils Rune Nilsson när han döende på sjukhuset mumlade: "Björneborgarnas marsch"? Sammantaget ger det mycket att grubbla på för polisintendenten Lars Martin Johansson och hans kollegor.

Jag gillar den här boken, fast ska jag vara helt ärlig och såhär med facit i hand så känns hela serien en smula träig. Var kanske lite väl generös när jag betygsatte de tidigare böckerna? Jag gillar såklart karaktärerna, men det är väldigt mycket omkring som är lite småsegt. Den här boken får tre militärmarscher av fem möjliga.  

260622

Då var midsommar över och jag kommer utdela en lavett till första människa som börjar mumla om att nu går vi mot mörkare tider. Åtminstone i tanken, för hur kan man ens tänka på höst och vinter när solen skiner, fåglarna kvittrar, humlorna surrar och allting blommar? 

Nåväl. I torsdags flängde jag hem efter jobbet, städade i rask takt och sedan tillbaks till stallet igen för styrelsemöte. Det blev faktiskt lite diskussioner, i vanliga fall brukar vi vara rätt så överens. Men nu ska vi genomföra en förändring till hösten där alla inte riktigt var med på tåget. Dels rörande förändringen i sig, dels kom det synpunkter på att det var för sent att genomföra den, informationen till berörda skulle ha kommit tidigare, blablabla. Personen som var mest emot förändringen var det dock p g a att hen inte riktigt hade förstått det nya upplägget, väljer jag att snälltolka det i alla fall. Ska man vara petig så var hen också en smula jävig, men det är ju bra med input från de som berörs, kan man ju också snälltolka det. Tidsaspekten tyckte jag dock inte var något att dividera om, det är alltid knöligt med förändringar och det är så lätt att säga "men hinner vi verkligen, ska vi inte ta det till (i det här fallet) vårterminen 2027 istället?" och man kan riktigt höra en kollektiv suck av lättnad eftersom man då slipper man obehaget fast bara för stunden. Genom det måste vi i vilket fall som helst och då hellre förr än senare, tycker jag. Till slut enades vi om att jo, men vi kör. Puh. Har lagt rätt mycket tid på att tänka ut det här nya systemet som jag faktiskt tror mycket på, så det hade ju varit trist att inte få resten av styrelsen med sig. 

Åkte hem, gick och lade mig, vaknade upp på midsommaraftons morgon utan några speciella planer. Gick ut med hundarna, det var helvetiskt varmt även tidigt på morgonen. Kom hem, lämnade hundarna, stegade ner till affären för att inhandla lite förnödenheter. Kom hem igen, packade upp, badandes i svett. Ser absolut ingen njutning i att det är 28 grader ute och 26 grader inne, var fan ska man ta vägen liksom? 
Sen kom min man och ville ha en diskussion. Vi  har knappt träffats på hela förra veckan eftersom jag var i stallet varje kväll och kom hem när han redan gått och lagt sig. Förra helgen blev vi osams om en grej som fortfarande låg och skavde eftersom vi inte haft tid att prata ut om det. Nu fick vi reda ut ett och annat, vilket så småningom landade någorlunda så att inte hela helgen skulle gå åt till långsurande. Snodde sedan ihop lite midsommarmat, hade rester från påsken i frysen så det enda som behövde kompletteras var färskpotatis, dill, gräddfil och gräslök. Skönt att slippa stå länge vid spisen i denna djävla värme. Hade egentligen planerat att träna, men det kändes som en omöjlig gärning. 

Gick och lade mig tidigt, vaknade tidigt på midsommardagen, gav mig ut som en grävling i gryningen för att få ihop dagens långpromenad innan temperaturen stigit till olidlighet. Höll mig mest i bokskogens skugga, men det var ändå inte särskilt behagligt. Flugor surrade som galningar och jag gick och slog efter dom med en lövruska som en gisslande munk. Hundarnas tungor hängde som slipsar ut munnarna och alla var nöjda med att komma in i den relativa svalkan inomhus, men säg den lycka som varar för då kom min man sättandes och ville ha hjälp att sätta in två fönster i växthuset. Enda positiva med den arbetsinsatsen var väl att alla andra platser kändes svala efteråt. 

Tillbringade eftermiddagen med att ligga i skuggan på uteplatsen och läsa, sedan var det dags för fotboll. Nu är jag ju inte speciellt intresserad av fotboll i allmänhet, men när det är VM och Sverige är med så kan jag uppbåda ett visst intresse. Dessutom skulle våra grannar se matchen på sin altan tillsammans med 15 gäster, och då brukar det vrålas, vet jag av erfarenhet. Nu visade det sig inte vara så mycket att vråla åt annat än i ren frustration, fast är det inte alltid så här? Herrlandslaget klarar kvalet med ett nödrop, blir sedan upphaussade i media som om de redan vunnit hela mästerskapet när den bistra sanningen är att de enda meriterna som finns är VM-silver -58 och VM-brons -94. Medan det med damlandslaget, som har avsevärt mer medaljer att skryta med, alltid uppstår en trist diskussion kring att damfotboll är så tråkigt att titta på, det går så långsamt och att vilket P15-lag som helst skulle ha spöat skiten ur dom, osv osv osv). 
Gick och lade oss efter matchen med alla fönster öppna i hela huset för att få lite tvärdrag. Av grannarnas 15 gäster verkade det som om merparten var barn som sprang omkring i deras trädgård och  jagade varandra, tjöt i falsett, blåste i någon slags trumpet och förde allmänt ett djävla liv som omöjliggjorde nattsömn. De var kanske 4- 5 stycken men lät som ett helt dagis fastän klockan var 22-ish. Låg och försökte tänka att a. våra grannar är i normala fall väldigt stillsamma så här får man väl vara lite överseende, b. det är väl ändå bättre med barn som springer omkring och har roligt än sitter med näsorna över en skärm, och c. THIS TOO SHALL PASS. Sov som en kratta hela natten, inte p g a barnen för de tystnade så småningom, utan för att det var så DJÄVLA varmt. Och klibbigt. Och kvavt. Verkar som att det har åskat i hela landet utom just där vi bor. 

Vaknade vid 7, det var lika varmt fortfarande. Gick upp och gav mig ut på min vanliga söndagsrunda. Det var i det närmaste plågsamt, kände mig helt förbi. Kom hem, lämpade av hundarna, släpade mig ner till bibblan för att lämna och hämta böcker. Inne på bibblan var det svalt, jag satt en stund och bara vilade. Som en annan åldring. Gav mig sedan hem igen. När jag stod i badrummet och skulle tvätta fötterna trampade jag på vad som jag först uppfattade som "något vasst" som sedan visade sig vara ett dött bi. Som tydligen kan stickas även i livet efter detta, har jag nu fått erfara. Lindade fast en blöt treo under fotsulan och lät den sitta där medan jag tränade ett litet corepass på 20 minuter. Sedan kändes det okej. Vet en gång när jag trampade på en (levande) geting blev stucken (rimligt) och det kliade så att jag trodde jag skulle bli TOKIG i vad som kändes som en hel sommar (fast det gissningsvis bara.rörde sig om några dagar). 
Resten av söndagen låg jag mest och slöade i skuggan. Läste och dumscrollade. Min man klippte häcken och gick sedan till vaccinationsbussen och tog vaccin mot bältros. Inte för att han är rädd för att få bältros (som var orsaken till att jag tog vaccinet) utan för att det tydligen minskar risken för demens (som han är mer rädd för än bältros). Aja, nu slipper vi förhoppningsvis både bältros och gaggighet då? 

Nu är det ny vecka och nya tag. Det börjar glida in i semestertider på jobbet, detvillsäga inte så mycket möten och allt som inte är direkt akut skjuts fram till den diffusa tidspunkten "efter semestrarna". Här är det ju högsäsong, men det är stor skillnad på högsäsong när man bara har lilla produktionslinjen igång. Allt känns helt överblickbart, förutsägbart och under kontroll. Det är man inte riktigt van vid, kan jag  ju säga. 

Idag är det rehab efter jobbet, sedan...ingenting. Alltså ingen ridning. Men till helgen är det BOOT CAMP, hoppas den här värmen har försvunnit till dess, annars blir det nog rent djävulusiskt. 

torsdag 18 juni 2026

260618

Då var det torsdag, fast det blir som fredag eftersom det är midsommarafton imorgon. Midsommar är ingen stor högtid i vår familj. Jag har inget minne av att vi firade midsommar i min barndom, men sist jag var och hälsade på min mamma så lånade jag med mig mormors (mina föräldrar hade ingen kamera) fotoalbum för a walk down childhood lane, och där finns det bildbevis på stänger och blomsterkransar och tombolor, så uppenbarligen gjorde vi det i alla fall. Men det har inte lämnat några som helst bestående intryck. Har heller inga speciella planer för den här midsommaren, det får bli som det blir helt enkelt. 

Igår var jag på rehab efter jobbet. Det var ganska folktomt, skönt. Gjorde mina övningar och det gick bra. Sen tyckte fysioterapeuten att jag skulle testa något nytt och tog mig med till någonting som i det närmaste påminde om en bur i ett hörn. Där skulle man stå och balansera på två drygt decimeterbreda wobbliga gummiband och sedan göra övningar enligt ett förinställt program som visades på en skärm. Det var roligt!, kändes lite som att hoppa studsmatta fast man hoppade ju inte utan mer gungade upp och ner och hit och dit. Övningarna var inte heller vare sig svåra eller jobbiga, fysioterapeuten sa att nästa gång ska jag få svårare. 
Åkte hem, svepte ut med hundarna och sen var det tillbaks till stan igen för en anställningsintervju i stallet. Som jag och K höll i, det är inte som att jag ska söka jobb där. Var hemma vid 20.30 så det var ändå skaplig tid, men jag kände mig oerhört sleten när klockan ringde i morse. Skönt att det här är sista veckan på terminen, kommer såklart att sakna ridningen men det ska bli skönt att slippa ha så mycket inrutat och tider att passa ett tag. 

Tänker ibland på att Tage och Laban kanske blir de sista hundarna i den här familjen. När Boris fick somna in var det självklart att skaffa en till och ha en flock på tre, men det kändes inte lika angeläget efter Remus, och nu känns två alldeles lagom. Tage är åtta och Laban fem så förhoppningsvis har de ju många år kvar i jordelivet, men tanken på att någon gång i framtiden börja om med en valp känns oerhört avlägsen, för att inte säga obefintlig. Även om valpar kanske är det gulligaste som finns så känner jag mest att jag är klar med den biten, ungefär som när man känner att man är klar med att skaffa barn. Det är ju ändå en stor tidsmässig investering att forma det där lilla knytet till något som går att ha i möblerade rum (syftade på hundar, men det gäller ju i högsta grad även människovalpar). Och ingen vet ju hur det blir med jobb, är ju bortskämd med att hund på jobbet är en självklarhet men ska vi någon gång i framtiden kanske hyra in oss på något kontorshotell  nånstans så är det ju inget man kan ta för givet, och det är lite en förutsättning för att ha valp tycker jag. Att den kan vara med på jobbet alltså. Så jag känner att nä, detta blir de sista hundarna, men när jag säger det till folk möts jag av hissade ögonbryn. Klarar du verkligen det? sa S med skepsis och jag bara joo...det gör jag väl? Det är klart jag kommer att sakna individerna, precis som jag saknar Hilding och Remus och Boris och alla andra hundar som funnits i familjen under min uppväxt, och det är klart att jag kommer att sakna allt det mysiga och roliga. Men det är också att ha ett ständigt pågående lätt påslag av stress över att ta sig hem så fort som möjligt som jag känner att jag gärna hade kunnat vara utan. Faktiskt. Så känns det i alla fall just nu. Fast om vi spekulerar i att Tage och Laban lever i cirka 10 år till (som jag hoppas), ja då är det ju dags att gå i pension så då är det kanske dags att omvärdera allt igen. Inget är ju hugget i sten för alltid. 

Nu är det jobb, sedan hem och städa och så tillbaks till stan och stallet igen för styrelsemöte. Vi har styrelsemöte en gång i månaden, men juli brukar vi unna oss att ta lite ledigt så det känns som att det är mycket som ska falla på plats eftersom det är så länge tills vi träffas nästa gång. Fast vi har en WhatsAppgrupp där man kan avhandla både det ena och det andra vid behov, så det är ju inte som att vi är helt isolerade. Aja, det blir nog bra. 

onsdag 17 juni 2026

Dagarna, dagarna, dagarna

Har läst Dagarna, dagarna, dagarna av Tove Schunnesson, detta är handlingen:

Bibbs ska precis fylla trettionio år. Samtidigt finns det andra som fyller tjugosex eller nitton. Trots att Bibbs saknar talang har hon varit känd ett tag, men det enkla livet håller på att glida henne ur händerna. Och hela tiden kommer det oväntade utgifter. Som hyran. Den fasta punkten har varit Baby, och Bibbs kan inte att förlåta sig själv för att hon missade att han ville göra slut. När han lämnar Bibbs ställs hon dessutom inför ett ultimatum: om hon vill ha kvar lägenheten måste hon betala 100 000 kronor, inom en vecka. Det är pengar hon inte har. För tio år sedan hade hon lätt kunnat skaffa fram dem, nu tvingas Bibbs fatta extrema beslut där lögnerna till sist blir det enda med uns av sanning.

Jag tyckte den här boken var sisådär. Välskriven, absolut, men det var ändå inget som direkt fastnade. Kanske för att huvudkaraktären var så djävla korkad? Alltså inte korkad som i ointelligent (fast det var hon också), utan mer det att hon kändes så osympatisk. Fanns liksom inget att gilla hos henne, och då är det svårt, i alla fall för mig, att gilla berättelsen. Den här boken får två hyresavier av fem möjliga. 

260617

Idag känns det som ett datum som man behöver lägga på minnet, typ att det är någons födelsedag. Men det är det inte, eller jo, NÅGONS födelsedag är det garanterat, men ingen jag känner. Eller i alla fall ingen som jag har skrivit upp i min kalender. 17 juni är väl bara ett sånt där allmängiltigt datum när det händer  saker då. 

Igår hände det inte jättemycket dock. Jobbade, åkte hem, gick ut med hundarna, tränade yinyoga, åt kvällsmat. Åkte till stallet tidigare för att J och jag skulle söka ett bidrag i Idrottsarenan, men i den gick det inte att logga in så där blev det inte mycket gjort. Bortsett från det irriterande med system som inte fungerar så betyder det att vi också måste hitta ett nytt datum att träffas och göra detta på. S-U-C-K. Sen var det ridning och så trask till hagen och tillbaka igen, hem, duscha och i säng. 

Idag är det jobb, av någon anledning skulle vi ha midsommarlunch idag istället för imorgon som ju är mer naturligt. Anledningen som uttalades tidigare i veckan var att PC "var tvungen att jobba hemma på torsdag". Det brukar betyda att PC passar sina barnbarn och det kan hen väl göra men jag vet inte om jag hade kunnat utföra ett avlönat arbete värt namnet om jag samtidigt skulle se efter en tvååring och en femåring. Men där har vi uppenbarligen inte samma syn på vare sig arbete eller barnpassning. Är väl strängt taget inte min sak, men jag stör mig ändå. 

Efter jobbet är det rehab, sen hem och vända för att sedan åka tillbaks till stallet igen för att ha anställningsintervju med en förhoppningsvis ny ridlärare. Sen hem och sova, antar jag. Styrelsen får aldrig vila, sa jag skämtsamt till några som kommenterade när jag och S satt på en bänk utanför stallet och gick igenom ett dokument inför torsdagens styrelsemöte klockan 21.00 igår kväll. Lite så känns det just nu. Men snart är det helg, eller nåt. 

Till stallet istället, v 25 2026, pt 2

Igår var det sista dressyrtisdagen för terminen. Tyvärr hade vår vanliga ridlärare I fått förhinder så vi hade vikarie, en ung tjej som är precis nyutexaminerad från ridlärarprogrammet. Jag försöker verkligen vara överseende med att det inte alltid är så lätt att hoppa in som vikarie i en grupp, och jag fattar med att det inte är helt enkelt när man är ny och saknar erfarenhet och sådär, men igår blev jag fan SUR. Det brukar vara så att sista gången på terminen får man önska lite vad man vill göra, och vi hade pratat lite löst om antingen caprilli eller någon evighetsbana. Men caprilli var det inte tal om "för det blir så mycket att plocka fram", fick vi reda på redan i stallgången. När vi skulle sitta upp frågade hon "om vi hade kommit fram till vad vi ville göra". Evighetsbana, föreslogs det då, eftersom caprilli hade försvunnit som valmöjlighet. Nej, det måste jag ha förberett mig för! blev svaret. Seriöst?? Nu är det ju flera år sedan jag slutade som hundinstruktör, men jag skulle fortfarande kunna hålla en lektion i allmänlydnad med varierande och bra övningar på uppstuds om jag så blev väckt mitt i natten, jag säger det inte för att skryta utan för att illustrera att man som instruktör väl ändå har som ett galleri med standardövningar som alltid funkar? Vad lär de sig på ridlärarutbildningen egentligen?
Föreslog Musse Pigg eller Slottet, men det dög tydligen inte. Det här får jag fundera på, sa hon och gick iväg för någon ropade på henne inifrån stallet. Sen kom hon tillbaks efter några minuter och bara Jaha, har ni kommit fram till något? Eh, nej, eftersom det var HON som skulle fundera, och eftersom våra förslag inte dög åt henne? Kan vi inte bara ha en helt vanlig lektion då? föreslog jag till slut eftersom tiden tickade iväg och jag kände att det inte direkt var givande att bara stå på stallbacken och dividera om vad vi skulle göra. En helt vanlig lektion? sa hon i ett tonfall som om jag hade föreslagit att vi skulle begå kollektivt självmord allihopa. Så skrittade vi runt anläggningen och när vi kommit tillbaks så sa hon Men ute kan ni väl rida i alla fall? i ett tonfall som om vi var en flock veklingar som inte kunde ta ett steg utanför ridhuset, fastän det överhuvudtaget inte hade diskuterats. 
Sen hade vi till slut en helt vanlig lektion. Jag hade Köttbullen och hon kändes fin, väldigt (för att vara hon) mjuk och fin i högersidan. Vi red fram, fick noll feedback. Sedan red vi en övning med serpentiner och övergångar på medellinjen, det är ju en jättebra övning som jag inte förstår varför det skull vara så svårt att krysta fram något i den stilen. Feedbacken vi fick var att vi kollektivt red för dåliga vägar. Ska jag bli tvungen att lägga ut bommar? sa hon som om det var det jobbigaste man kunde göra som instruktör. Och så vidare i den stilen. Nä, det var inte roligt alls (även om jag var väldigt nöjd med Köttbullen). Nu menar jag inte att jag är sur på att vi inte fick välja vad vi skulle göra, utan för att det var så otroligt dåligt förberett, men framför allt för att tonen och attityden var så djävla respektlös. 

Nä, terminen kunde verkligen ha slutat bättre. Men men, det är som det är och det är väl ändå tur att det bara var en vikarie och inte vår ordinarie ridlärare. 

tisdag 16 juni 2026

Pojkvännen

Har läst Pojkvännen av Freida McFadden, hon som har skrivit böckerna Hembiträdet, Hembiträdets hemlighet och Hembiträdet ser dig. Den här boken handlar alltså inte om hembiträdet Millie utan om detta: 

Sydney Shaw har liksom de flesta singelkvinnor i New York en ständig otur när hon dejtar. Hon har sett allt: män som ljuger i sin dejtingprofil, män som lämnar henne med middagsnotan och, värst av allt, män som inte kan sluta prata om sina mammor. Men till sist kammar hon hem storvinsten.
Hennes nya pojkvän är perfekt. Han är charmig, snygg och jobbar som läkare på ett av stadens sjukhus. Sydney går som på moln. Samtidigt gäckas New York-polisen av mordet på en ung kvinna, och allt tyder på att gärningsmannen är en seriemördare som dejtar sina offer innan han dödar dem.
Sydney borde känna sig säker. Hon träffar trots allt sina drömmars man. Men hon kan inte skaka av sig misstankarna om att den perfekta mannen kanske inte är så perfekt som han verkar. För någon övervakar vartenda steg hon tar – och så länge mördaren går lös riskerar hon att bli nästa offer.

Jag tycker den här boken var ganska lik de andra, typisk Freida McFadden-stil kan man väl säga nu när man är inne på fjärde boken. Huvudkaraktären Sydney kändes synnerligen mesig och oföretagsam, men det är klart att det hade ju inte blivit någon bok om hon varit oerhört rådig och handlingskraftig. Det kom en twist på slutet som jag absolut inte såg komma, sånt är alltid uppiggande, men i övrigt var den faktiskt rätt slätstruken. Den får tre dejtingappar av fem möjliga.