söndag 30 december 2007

Bytte ni stegen mot en dörr?

Häromdagen när jag var ute och gick såg jag någon slags rovfågel av en för mänskligheten förmodligen helt okänd art eftersom det varken var glada eller ormvråk, som ryttlade över ett hjorthägn och då blev jag fascinerad över att det överhuvudtaget finns ett sådant ord: ryttla. Jag vet inte vad jag skulle ha gissat att det betydde, men det låter som något helt annat än vad det är*.

Det konstigaste ordet jag vet är "frass", som finns omnämnt i boken Ecology and Field Biology av Robert Leo Smith. Den korrekta betydelsen är "the fecal material of caterpillars", alltså "skalbaggsskit" på ren svenska. Man kan bara försöka föreställa sig vilka vedermödor som förlöst skapandet av detta ord, hur männsiskor i århundraden suttit och känt sig oförmögna till kommunikation kring detta tema. Eller hur det nu kommer sig att det finns en sådan glosa.

Detta vore kanske något för Fredrik Lindström att bita i.

* För er som inte känner till det är "ryttla" när fåglar står stilla i luften genom att slå snabbt med vingarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar