måndag 3 december 2007

Tre önskningar i en

Dagens fikarumssnack:

I
Jag: Kåldolmar är ursprungligen en turkisk maträtt, men det är en myt att det var Karl XII som tog dem med sig hit.
Stefan: Va, kommer kåldolmar från Turkiet?
Jag: Ja.
Stefan: Jaså, jag trodde de kom från Dafgård.

II
Tord: Vad är kåldolmar egentligen, är det kål och kött, liksom?
Jenny: Och ris...väl?
Jag: Nja...? Fast vinbladsdolmar brukar innehålla ris och köttfärs.
Tord: Jaha, då är det nästan som sushi? Fast varmt?
Jag: ...och utan fisk.
Jenny: ...och utan wasabi. Men annars, så.
 

III
Jag: Visste ni att Karl XII bara var femton år när han blev kung över Sverige?
Tord: Tänk om man hade blivit kung när man var femton, och liksom fått bestämma allting...Jag skulle inte ha krigat så mycket som Karl XII. Nyckelordet skulle mer vara porr...och mopeder. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar