torsdag 10 januari 2008

Lost in action

När det handlar om ekonomi blir det alltid så svårt.

Häromdagen skrev jag om pengar som dragits från mitt konto den 28/12 och som inte nådde mottagaren förrän den 3/1, och min fråga då var i vilket pekunjärt limbo pengarna hade befunnit sig i sex dagar eftersom de inte var på mitt och inte på mottagarens konto.

Alla jag frågar säger ungefär likadant, att pengarna finns "på banken" och att "det är för att de ska tjäna ränta". Svaren är ungefär lika abstrakta som när man var liten och frågade om döden. "Var ligger himlen?" "Långt borta". "Hur långt borta?" "Det vet man inte". 
 
Och jag fattar inte. Om det dras 425 kronor från mitt konto ena dagen, och det sätts in 425 kronor på mottagarens konto några dagar senare...hur kan någon ha tjänat något på det? Var kommer "räntan" ifrån? Och vart tar den vägen sen?

Hjälp?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar