söndag 13 januari 2008

Fröna växer sakta under ytan

Jag läser en intervju med sverigedemokraternas arbetsmarknadspolitiske talesman Per Björklund på dagensarbete.se. För att vara det han säger sig vara verkar han vara påfallande oupplyst och dåligt insatt i det mesta som rör arbetsmarknadspolitik. Det skulle kunna vara skrattretande, men känns mer obehagligt; never underestimate the power of stupid people in large groups, som det heter på engelska.

Och när det kommer till familjepolitik så vill man ju bara gå lös med ett basebollträ och rensa upp i sd-leden. Han säger bland annat Jag har mycket stor respekt för kvinnor och kvinnors insatser. Men män och kvinnor är inte likadana. Vi har delvis olika förutsättningar, olika roller. På frågan om vad han menar med olika roller så svarar han Du föder barn, det gör inte jag. Du kanske föder sex barn, det gör inte jag. Du kanske kommer efter i någon sorts karriär när du föder sex barn. Ja, men då säger jag: "sånt är livet". Man ska ge stöd åt människor att verka, men komma ihåg att de är olika. Vi är inga vänner av det matematiska jämställdhetsarbete som Birgitta Olsson (fp) och sådana bedriver. Och feminismen, det är inget vi ställer upp på heller.

Man blir ju i det närmaste mörkrädd. Tänk om han blir statsminister i nästa val?  

Läs hela intervjun.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar