torsdag 5 januari 2012

Jäst hos verkligheten

När jag var på Konsum innan så hade de satt fram och liksom highlightat ett par kartonger med jäst, som det var halva priset på eftersom det var kort datum. Inte nog med det, någon hade dessutom varit ambitiös nog och märkt varenda jästpaket med ett klistermärke där det stod ½ PRISET! AVDRAGES I KASSAN! som om det vore värsta klippet i hela Ankeborgs historia. Man undrar lite om det verkligen om någon kommer att tjäna på det. Ett paket jäst kostar 1 kr och 35 öre, det vill säga 1 krona. Halva priset på det blir 67,5 öre, dvs 1 krona. Men visst, köper man 10 paket så tjänar man ju 7 spänn, men jag betvivlar att mer än på sin höjd någon enstaka person köper på sig sådär jättemycket jäst med kort datum för att spara in några kronor, för med bara jäst kommer man ju inte så långt, man måste ju också ha mjöl och/eller socker, beroende på vad slutprodukten ska bli, och det är ju avsevärt dyrare än själva jästen. Så den vinsten måste ju vara försumbar. Och från Konsums sida så känns det som att det eventuella mervärdet som reajästen skulle medföra snabbt äts upp av lönen till personen som tvingats sitta och klistra på alla de här realapparna. Men jag är ju tack och lov ingen ekonom, så jag behöver inte bekymra mig om sånt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar