söndag 8 januari 2012

Ett vårtecken

Skalade potatis och lyckades med detta även fylla den lilla lilla spannen vi har till komposterbart hushållsavfall. Poängen med att ha en liten liten spann är att man ska vara tvungen att tömma den ofta, så den inte börjar a. lukta illa, eller b. invaderas av bananflugor. Knatade ut till komposten och tog då även med en torr brödskalk som jag tänkte att våra vänner småfåglarna kunde få kalasa på. Kallt var det, men man, eller åtminstone inte jag, klär ju liksom inte på sig bara för att man ska vara utomhus i en minut som det på sin höjd tar för att tömma kompostspannen och kratta ner det nytillkomna i själva förmultningsprocessen. Så jag hoppade bara i ett par träskor och knatade runt knuten för att förrätta mitt värv. Sedan knatade jag runt nästa knut för att lägga brödskalken vid fågelbordet och noterade då att det saknades såväl frön som talgbollar. Knat knat tillbaks igen för att hämta och FAN vad kallt det var nu. Tog bort äckligt grönt nät runt åtta talgbollar och tryckte ner dom i talgbollshållarna. Hatar det där gröna talgbollsnätet så mycket att jag skulle kunna döda om jag ser det blåsa omkring i trädgården. Talgbollshållaren var en mycket god investering, men FANFANFAN vad kallt det var att stå där och liksom mata in talgbollar i den, och sedan knat knat knat tillbaks igen för att hämta spannen med viltfågelfrön och fylla på Lilla Huset Från Biltema. Kände mig riktigt missnöjd med kylan, men så råkade jag kasta en blick ner på marken och vad såg jag där om inte ett tappert litet bestånd av SNÖDROPPAR. Årets första! Och det var minsann inga mesiga som hade växt till sig intill husknuten och av vår dyra spillvärme, utan där stod de helt morskt ett par meter från huset och utmanade självaste Kung Bore (vilket kanske inte är jättesvårt i år, men det är ju tanken som räknas). Sånt gör mig sådär löjligt glad att jag måste berätta det för typ hela världen, även de som inte är det minsta intresserade. Tyvärr var det lite för mörkt, annars hade jag tagit en bild också. Men så var det ju också FAN SÅ KALLT, så jag ilade istället in och tittade till söndagssteken. Men bara så att ni vet det så blir det vår i år också. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar