söndag 8 januari 2012

Fete-skryt

Nyss gjorde jag sås till söndagssteken. Söndagssteken itself stektes till på ytan och fick puttra i en blandning av saltat vatten, äppeljuice och balsamvinäger i ett par timmar. Sedan: Bort med steken, i med kanske 1½ dl créme fraiche, koka upp, red, smaka av, salta och peppra lite om det behövs. Klart.

För en liten stund sedan hällde jag upp såsen i en liten såskanna eftersom det ser lite sådär ut att ställa fram en stekpanna full med sås på bordet. Och då hällde jag med flit inte upp all sås utan lämnade lite i stekpannan så att jag skulle kunna skrapa ur den med sked och äta upp. Så god är min söndagsstekssås idag. I princip alltid förresten. Ville bara helt ödmjukt berätta detta. Nu är det matdags hemma hos familjen von Skryt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar