fredag 6 januari 2012

Barnvakt rond 1

Tittar på Aristocats för cirka tredje gången idag. På VHS. Adrian förstår inte begreppet "spola tillbaka bandet" och hetsar som fan för att inte filmen startar i samma sekund som han uttalat "en gång till", men det får han tåla. Sedan är det stränga förhör om vad alla karaktärerna heter, och det är en hel del kan jag avslöja. Varenda gång någon kommer i bild så kommer också frågan Vad heter han/hon? och då gäller det fan i mig att ha svaret på tungan. Det är O'Malley och Duchess och Toulouse och Berlioze och Marie (katter) och monsieur Roquefort (råtta) och Edgar och Madame nånting (människor) och Frou-Frou (häst) och så Napoleon och Lafayette (hundar) men sen kommer det nån djävla ADVOKAT som heter som fan själv. Vårt VHS-exemplar av Aristocats är nämligen på engelska och begreppet "subtitle" var långt ifrån påtänkt när detta exemplar "bandades". Så nej, jag vet inte vad den där djävla advokaten heter. Och inte de tre ankorna heller. SORRY!

Nu sover i alla fall nästan-treåringen och den nyblivne Aristocats-experten i soffan. Går ju inte att lägga honom på ovanvåningen utifall om att han skulle vakna och gå upp utan att vi hörde det och sedan gå och drumla nerför trappan. Det fick i och för sig mina barn göra när de var små, gå och lägga sig själva på ovanvåningen alltså, och så även jag och mina syskon när vi var små, medan mor och far satt framför tv:n och kollade på De fattiga och de rika eller någon annan het 70-talsserie. Ingen har drumlat nerför någon trappa under sådana omständigheter, men det känns bäst att ta det säkra för det osäkra och därför kändes soffan som ett nervlugnande alternativ tills det är läggdags för oss vuxna. Vilket inte lär dröja alltför länge, känns det som. Tecknad film är ett sånt sömnpiller, det är fan i mig helt omöjligt att hålla sig vaken. Och sen vet man ju aldrig hur dags prinsen slår upp sina blå imorgon bitti. Har hört talas om hårresande tidpunkter som 05.40 och liknande, vilket i och för sig är den tid då jag brukar befinna mig på jobbet, men nu har jag ju varit ledig och slappat till mig, så det kanske är just en sån här kalldusch jag behöver. Den som lever får se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar