söndag 11 november 2007

Tips för tipspromenad

Tipspromenad är allmänbildande. Och när jag nu har blivit utsedd till officiell livlina för de ökända tipspromenadsfuskarna får även jag öka storleken på den volym av värdelöst vetande som utgör delar av min hjärna.

Idag har jag blixtgooglat fram svaret på följande frågor:
1. Vilket år föddes prins Carl Philip? (Rätt svar: 1979, 13 maj för att vara mer exakt)
2. Av vilken anledning firas Nobeldagen den 10 december? (Rätt svar: Det var den dagen då Alfred Nobel dog, 1896 i San Remo, Italien.)

Följande frågor behövde jag inte googla fram svaret på utan visste ändå:
3. Genom vilken huvudstad rinner floden Daugava? (Rätt svar: Riga. Jag tackar Lars Winnerbäck för den kunskapen.)
4. Vilken är den högsta mankhöjd en ponny får ha? (Rätt svar: 148 cm. Här behöver jag bara tacka mig själv.)

Jag får förstås aldrig ta äran åt mig ens inför mina föräldrar. Det var precis vad jag trodde, är min mammas ständiga svar på mina flinka googlingar, för att, hoppas jag verkligen, ursäkta sig själv och sitt moraliskt förkastliga beteende. 
Jag kan nog inte ens se fram mot en en Aladdinask eller en Twistpåse i himlen, för tipspromenadsfusk kan mycket väl vara den åttonde dödssynden. Någonting för Brad Pitt och Morgan Freeman att sätta tänderna i om det, vilket Gud förbjude, blir en uppföljare till Seven någon gång.

Pax för att spela mördaren i såna fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar