söndag 25 november 2007

Noll eller ingenting

Och på tal om vad saker och ting ska heta. Man pratar ju om det glada 60-talet, depressionen på 30-talet, de fula 80-talskläderna och så vidare. Men vad säger man om det som är nu?  

Ställ den frågan till folk och jag lovar att minst 9 av 10 säger "tjugohundratalet" alternativt "tvåtusentalet". Och så får man förklara att man bara avser decenniet mellan 2000 och 2010 och inte resterande 1990 år, och då är det ingen som vet längre. Åtminstone är detta mina erfarenheter, och jag har frågat runt en hel del eftersom denna fråga inför millenniumskiftet var ett större bekymmer för mig än att alla datorer och eventuellt hela världen skulle gå under. 

Man borde haft samma problem för 100 år sedan, tycker man, minus datorerna då. Jag kan ju säga att min pappa är född på 30-talet, men vad säger jag om morfar Nisse (RIP), född 1909? Under vilket decennium är han född?

Det heter nollnoll-talet. Jag har frågat Svenska Språknämnden, så det får väl antagas vara sant även om det inte låter riktigt klokt. Det är inte konstigt att man aldrig har hört talas om det förut, jag tror att folk helt enkelt har låtit bli att tala om sånt som hände under förra nollnolltalet för att det låter så knasigt. Jag tror att många världsomvälvande processer har mörkats ner och så låter man dem dyka upp igen lite senare, när glosorna liksom ligger lite bättre i munnen. 

Allvarligt, hur ser framtiden ut? Det går väl inte att sitta och prata nostalgiskt om saker som utspelade sig på det glada nollnolltalet? TV-dokumentärer kommer aldrig att få heta Jag minns mitt nollnolltal. Och stackars, stackars nollnolltalisterna. De måste ju vara helt vilsna och kan inte få det lätt här i livet. De kommer att gråta sig till sömns varje natt och önska att de hade blivit fostrade av Staffan Westerbergs sociopatstrumpdockor så att de åtminstone fick en identitet av något slag. Nu är de bara dubbelnollor, födda i en tid som ingen vill referera till. 

Vart är världen egentligen på väg? Mot det trygga tiotalet, får man väl förmoda och hoppas på.

   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar