söndag 27 april 2008

Take your hands off my daughter and play that guitar, sing it!

Nu är de ökända tipspromenadfuskarna på hugget igen. Precis när jag stod i begrepp att dra på mina magiska gymnastikskor och bege mig ut och insupa nyanserna i vår Herres grönskande dräkt ringde telefonen och jag beordrades i barska ordalag att kolla upp följande:

1. Vad kallas gallret på en vävstol? (Svar: Vävsked)

2. Var ligger Tingstäde? (Svar: På Gotland)

3. Vilka regler gäller för omkörning på cykelbana? (Svar: Det är inte reglerat i trafikförordningen)

4. Vilken älv rinner ut vid ishotellet i Jukkasjärvi? (Svar: Torne älv)

Medan jag satt och idiotläste trafikförordningen kunde jag även ledigt besvara frågan vilken fjäril som är brunröd med vit kant och blå fläckar (sorgmantel) samt utreda skillnaden mellan konkava och konvexa linser.

Det är på detta sätt man får betala tillbaks för alla veckopengar och ridlektioner och andra förmåner man hade som barn. Sittande i standbyläge med mobiltelefon och Google och Bonniers lexikon i 24 band för att ens föräldrar ska få glänsa lite bland andra intellektuella pensionärer på söndagsförmiddagarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar