fredag 11 april 2008

Sjung för mig sången så dyrbar

När jag ändå satt och petade med mina gymnasiebetyg så kom jag att tänka svunna tiders brott och straff. Och då syftar jag inte på mitt eget syndfulla leverne, utan lite längre tillbaks i tiden.

På samhällskunskapen redde vi nämligen en gång för alla ut skillnader i äktenskapsbrott, vilket känns viktigt att känna till. 
Om man hamnade i säng innan äktenskapet kallades detta för enkelt hor. Om någon av parterna var gift kallade man det dubbelt hor, och då var det lite värre straffsats. Det allra värsta scenariot, om båda var gifta på varsitt håll, kallades för lönskaläge. Då kunde man i princip lika gärna gå raka vägen till galgbacken.

Lönskaläge. Smaka på det ordet. Det är till lika delar mystik och skam. Jag tycker det används på tok för lite, och slår härmed ett slag för återinförandet av detta vackra uttryck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar