fredag 4 april 2008

Stig tyst fram på tå

Jag börjar bli lite trött på 1001 filmer du måste se innan du dör, fast nu är jag snart klar med den. Men ändå. Jag vet inte om jag tycker att Pretty Woman, Titanic och Scream är filmer som kommer att gå till historien som sådär jättejättebra. Men med i boken är de lik förbannat. Jag tycker att de som valt ut de här filmerna borde genomgå någon slags hälsoundersökning, för det kan ju inte vara normalt att hylla både Fyra bröllop och en begravning och något ångestladdat hopkok av Lars von Triers skakiga händer i ett och samma andetag. Tycker man ju. Men det är kanske skillnad om man får betalt för att tycka saker. Då passar det sig förmodligen inte att bröla ut i etern att man tycker att den där snålfan Lassefar von Trier väl borde ha dragit in så pass att han kunde unna sig att köpa ett stativ till sin kamera någon gång. Det kan man mer kosta på sig att skriva om man är en gratistyckare som jag.


Om Pulp Fiction stod det att den var "en våt dröm för den 14-årige smygbög vi alla har inom oss". Jag tycker att Pulp Fiction är en jättebra film. Men jag har aldrig känt att den liksom väckt något smygbögigt inom mig. Och jag är starkt tveksam till huruvida man kan vara kvinna och smygbög på en och samma gång. Det känns faktiskt en aning motsägelsefullt. Det känns dessutom som att 1001 filmer du måste se innan du dör är en bok skriven av män för män. 
Med ganska taskig smak, dessutom. Sådär, nu är det sagt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar