tisdag 8 april 2008

"Du får inte vara Televinken har vi sagt ju"

Snillen spekulerar:

Barbie: Men det här lajv då, vad är det egentligen?
Jag: Ja, det är ju när man klär ut sig och springer omkring i skogen och låtsas att man lever på medeltiden tillsammans med andra som också låtsas att de lever på medeltiden. Typ.
Barbie: Som ett slags rollspel då?
Jag: Nej, rollspel är något helt annat. Det fick jag förklarat för mig i helgen. Då sitter man i ett rum och har en spelledare som har hittat på en intrig och så låtsas man att man gör en massa saker utifrån vad spelledaren bestämt. Eller något sånt. Fast jag hade nog missuppfattat alltihop, för jag bara "jamen när ska man slå med tärningen då?" hela tiden.
Barbie: Va, har man tärningar när man spelar rollspel?
Jag: Ja, du vet, såna där med minst hundra sidor på. Eller inte hundra precis, men många.  
Barbie: Jaha, vad har man den till då?
Jag: Eeh...Det var något med när man skulle göra olika saker. Tror jag. Eller jag vet inte. Jag fattar nog inte sånt här.  
Barbie: Nej, det här var inte lätt.
Jag: Man kan kanske säga att rollspel är inomhus och lajv är utomhus? Eller fan vet. Kan inte folk ägna sig åt att spela Monopol och Fia med knuff och sånt istället?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar