tisdag 30 oktober 2007

Sakta glider båten ut från land

När vi färdas på bron över Stora Bält: 

Jag: Här var det någon kung som tågade över isen en gång i tiden för längesen...Eh, vilken kung var det?
Stefan: Klöver kung. 

Nu har jag kollat upp saker och vet numera att det var Karl X Gustaf och hans här som tågade på isen över Bält och vidare till Köpenhamn och att detta så småningom ledde till att bland annat Skåne blev svenskt genom freden i Roskilde 1658. Karl X Gustaf var son till Karl IX:s dotter, dvs Karl IX var Karl X Gustafs morfar. Detta berättade Barock-Leo, 16 år, utan att ens behöva tänka efter nämnvärt. Tar ni livlinan "ring en vän" så går det bra att ringa Barock-Leo.

Det känns för närvarande som att jag är på väg att mista min ställning som familjens överhuvud. Mitt vanliga huvud är mosigt av danska. Jag återkommer, för nu är det Mike Syrén på tv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar