söndag 7 oktober 2007

Livlinan

Telefonsamtal med min mamma:

Jag: Hallå.
Mamma: Fort, vilken är den oladdade partikeln i en atom? Neutron, proton eller elektron?
Jag: Neutron.
Mamma: Hej då.

10 minuter senare:

Jag: Hallå.
Mamma: Vilket djur har på nytt intagit Göta älv? Är det bäver, utter eller mink?
Jag: Hm...
Mamma: Skynda dig! Jag stoppar ner telefonen i fickan så länge.
(Här följer två minuter ackompanjerat av mystiska prassel och andetag som vid en äkta fickringning innan mamma tar upp luren igen)
Mamma: Hallå! Vilket djur är det?
Jag: Bäver.
Mamma: Bra, vi hörs, hej då.

30 minuter senare:
Jag: Hallå. 
Mamma: Jag vill bara säga att jag hade svarat precis som du sa, så det var inte något fusk! Eller åtminstone bara lite. Fast det är dumt, först lurar de ut en på tipspromenad så man tror man är duktig som motionerar, sedan vinner man en stor chokladask i första pris. 
Jag: Ja...Det var ju väldigt opedagogiskt. 
Mamma: Nu kommer jag snart in i radioskugga, hej då.
Jag: Hej då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar