onsdag 16 januari 2013

Mi-hi-hinusgrader

Blev lite förvånad att de inte nämnde att Sven Hedin var den siste som adlades i Sverige i den sista ledtråden i STEG FÖR STEG idag. Men då hade det kanske blivit för lätt. Eller håller folk koll på sånt? Ibland säger jag saker som jag tror är allmänt känt, typ att Immanuel Kant föddes i Kaliningrad, och så sitter folk i min omgivning och har aldrig hört talas om Immanuel Kant* eller har en susning om var Kaliningrad** ligger***. Eller så börjar folk tralla på Gagnam Style och så sitter jag där som en fågelholk och har inte hängt med. Det kan vara så olika det där med allmänbildning.

I morse var jag först till jobbet. Det är jag i och för sig ganska ofta, men det är inte kul när det är för kallt, för då fryser hänglåset till grinden. Nu måste man inte öppna just den grinden annat än om man vill köra in med sin bil och snik-ställa den inomhus under dagen, men det ville jag göra idag. Och först på plats var jag också som sagt. Alltså var det jag som blev den lyckliga som fick dra av vantarna och stå och värma det jättestora och rikligt rimfrostigdekorerade hänglåset med mina bara händer ett par minuter i 17 minusgrader. Lucky me!

Jobbade och susade sedan hem åtta timmar senare. Fortfarande var det svinkallt, sådär så att snoret i näsan fryser till på ett enda andetag. Har nu precis kommit tillbaks från en tvåtimmars taxpromenad fram och tillbaks upp till Forsakar. Det tar inte två timmar i vanliga fall, men det är mycket i snön som måste undersökas, och så ville jag ta lite snygga bilder på is och sånt.

Halvfruset vattenfall

Det var snyggt, men KALLT, så nu sitter jag här och försöker tina upp. Jag frös inte precis när jag kom hem, men jag gjorde det fatala misstaget att ta en dusch efter promenaden. Det var bara det att min man hade duschat några timmar tidigare, och då öppnat vädringsventilen i badrummet på vid gavel och sedan glömt att stänga den igen. Så badrummet var iskallt. Med betoning på både is och kallt. Mina slapparkläder*****, som jag brukar ha på mig mellan dusch och sänggående, hängde i badrummet och var också iskalla. Att kliva ur en varm dusch till ett kallt rum och dra på sig kalla kläder = INTE SÅ JÄTTEBRA IDÉ. Sitter nu och huttrar framför kaminen och väntar på att isbitarna som klirrar omkring i blodomloppet ska smälta. Älskar våra gjutjärnskaminer nästan mer än livet självt. Eller det var kanske att ta i, men det är verkligen äkta kärlek. Särskilt idag, när termometern aldrig orkade ta sig över 12 minusgrader ens mitt på dagen när solen stod på. JÄVELVINTER. Ta slut någon gång då.


 

* Tysk****** filosof och allmän tråkmåns.
** Fram till 1946 kallat Königsberg, uppkallat efter den tjeckiske kungen Ottokar II av Böhmen. Kaliningrad är alltså en stad i den ryska exklaven**** Kaliningrad Oblast.
*** Inklämt mellan Polen och Litauen.
**** En exklav/enklav är en del av ett lands territorium som saknar landförbindelse med resten av staten. Typ Alaska, som tillhör USA men är omgivet av Kanada. Alaska är exklav till USA och enklav till Kanada.
***** 90 % av mina kläder är nog per definition att betrakta som "slapparkläder", men det här är mer typ "pyjamas". Sånt jag bara har på mig när jag är hemma och ingen som jag inte är gift eller nära släkt med ser mig. 
****** Hur kan han vara tysk, undrar ni kanske, när jag precis har skrivit att Kaliningrad ligger i en rysk exklav. Jo, men på 1700-talet, när Kant levde och verkade, så hette Kaliningrad alltså Königsberg och var huvudstad i den tyska provinsen Ostpreussen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar