lördag 2 februari 2008

Praorna tar över världen än en gång

Idag har jag impulsshoppat en bok. Det händer lite oftare än vad som kanske är normalt och hälsosamt, men å andra sidan impulsshoppar jag aldrig något annat, så det går väl på ett ut kanske.

Dagens bok var en roman av en kille som passande nog hette Andreas Roman, "Vigilante" hette den, boken alltså. Den handlade om en lite bitter och desillusionerad kille som gick omkring och liksom gjorde upp med sin vardag. Åtminstone fram till sidan 58. Sedan blev berättelsen, för att inte tala om dialogen, plötsligt väldigt osammanhängande. Det visade sig att efter sidan 58 kom sidan 65 istället för sidan 59. Sex sidors handling var liksom bortrationaliserad på tryckeriet. Förmodligen var det en praoa som hade varit i farten igen, en som hade ett ont öga till sin tidigare praoplats Adlibris och tänkte att nu skulle dom där mjöldrygorna på reklamationsavdelningen minsann få att göra.

Detta har hänt mig förut. Jag blir alltid drabbad av praors framfart, sist gällde det boken "Stjärnor utan svindel" av Louise Boije af Gennäs, som jag hade köpt på Pressbyrån för att ha något att slöläsa under en helg. Först fattades det tjugo sidor i början av boken, jag fick en ny som det fattades en bit i mitten av. Den tredje boken bläddrade jag igenom för att kontrollera att både början och mitten fanns med, och det fanns de, men istället slutet var borta. Jag gick som barn i huset på Pressbyrån den helgen, men det fjärde exemplaret var i alla fall korrekt och jag fick ta del av hur den där stereotypa och politiskt korrekta lebb-soppan egentligen slutade. Jag kunde inte låta bli att tycka att det fanns hål i berättelsen även när alla sidor var på plats. I det fallet kunde man då inte skylla på praorna. För en gångs skull, alltså.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar