onsdag 6 februari 2008

Du ska bli president!

Jag får lite ångest över det amerikanska presidentvalet. Folk frågar vilken kandidat man tror på och jag vet inte ens vad de heter, än mindre vilken politik de representerar.

Men lite pinsamt är det, så jag tänkte att jag skulle läsa på lite för att inte verka så in i Norden bortkommen. Metro stoppade påpassligt in en artikel som hette "10 saker du inte visste om presidenterna" och eftersom jag oftast tycker det är roligare med värdelöst vetande än ren fakta så klickade jag på länken. Jag ska inte påstå att jag är särdeles intresserad av amerikansk inrikespolitik, så det verkade vara en lämplig mjukstart.

Där stod bland annat att Theodore Roosevelt var den förste presidenten som fick Nobels Fredspris, 1906. Det tyckte jag lät skumt. Roosevelt, var inte han aktuell under kriget, liksom?  Jag fick googla, och insåg att det var Franklin D Roosevelt jag for efter. Theodore var en äldre släkting. Också han president, fast det känner väl alla till utom jag. Jag har nog mer tänkt att det kanske var en och samma person.

Sådan är jag. Oallmänbildad så det skriker om det när det handlar om utrikespolitik i allmänhet och Amerika i synnerhet. Men väck mig mitt i natten och jag kan rabbla följande utan att tveka:

1. De sju dvärgarna
2. Tio Guds bud
3. De sju dödssynderna
4. Henrik VIII:s sex fruar 
5. "Men när blodkorven kom fingo de tårar i ögonen båda och det tycktes dem att de aldrig fått ett ordentligt mål mat alltsedan de seglat ut med Krok. "Den lukten är bäst av allt", sade Orm stilla. "Det är timjan i", sade Toke med bruten röst".

Kan man få Nobelpriset i värdelöst vetande är jag en stark kandidat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar