torsdag 7 december 2023

Ï'm having an affair with a random computer

Igår visade en kollega mig att man kan fota av en kinesisk text med Google Lens och få den översatt bara sådär. Jag berättade då om barnprogrammet Från A till Ö där Hedvig pratade med sin syster i en BILDTELEFON och hur fränt man tyckte detta 1974 var när Televerkets grå Dialog var det allra hetaste i telekomväg. Man tyckte det var så otroligt coolt men framför allt var det heeeeelt overkligt, gick jag på inför de lätt blaserade 90-talistkollegorna och kände mig som en gammal sagotant. Men nu är vi alltså i framtiden. 


Dåtid

Framtid

Igår var jag hos Laserkvinnan efter jobbet. Säga vad man vill om henne, men hon är inte blyg för att ta i. Nu var det armen (med den trilskande armbågen) som fick sig en omgång utöver axlar och skulderblad och det var bara att ligga och försöka andas igenom smärtan som vid en förlossning, hehe. Kändes som att det gjorde nytta i alla fall, fast nu är det många bud om den här armbågen. Kiropraktorn menade ju att det handlade om senor på armbågens utsida, sjukgymnasten tror ju uppenbarligen att det är någon variant av golf/padelarmbåge och Laserkvinnans åsikt är att allt beror på att armen är sned. Jag bryr mig snart inte om vad det beror på, bara det någon gång kunde bli bättre. Det gör ju inte så ont att jag är direkt handikappad, det finns ju inget som jag inte kan göra, men det här att göra saker när det gör ont har jag ändå min beskärda del av och det främjar ju inte direkt ens livskvalitet om jag säger så. 

Efter behandlingen åkte jag hem, drog på mig reflexband eftersom det var på väg att börja skymma (15.45, helt djävla orimligt), tog hundarna och gick ut i det snöslask som var vädret för dagen. Iskall smält snö trängde omedelbart genom mina ej vattentäta barfotaskor, men det blir som en slags våtdräkteffekt så efter cirka tio minuter så frös jag inte längre. Gick runt i byn pga mörkret, men det är sannerligen inte jättekul för där går ju ALLA, och hundarna vill stanna hela tiden och det ska nosas och skvättas och sprättas till förbannelse och lite till.

Kom hem, duschade, åt kvällsmat och sedan var det ju filmkväll med min man. Det blev första halvan av Harry Potter och hemligheternas kammare, sen orkade jag inte mer utan gick och lade mig. Somnade till men vaknade igen nästan med en gång och sen dröjde det LÄNGE innan jag kunde somna om, kändes det som i alla fall. Försöker undvika att titta på klockan i såna lägen för det skapar bara mer stress. 

Igår fick vi inbjudan till julbord på jobbet. Fast det ska inte vara julmat utan trerätters på en rätt fin restaurang i stan, men det fick ändå heta "julbord" inom citationstecken och inte mig emot, är inget fan av julmat i allmänhet och hatar julbord på lokal i synnerhet för det är så trångt och varmt och stökigt och fyllt av skrammel och sorl så jag gråter ju inte ögonen ur mig om jag slipper. Irriterade mig dock på bristen på framförhållning. Det här har "varit på gång" ett bra tag och det har tisslats och tasslats om det bland några utvalda, men det ska liksom vara lite hemligt och ingen utanför den inre kretsen ska få veta något. Samma sak som när vi hade personalaktivitet i höstas, informationen ska komma i sista sekunden och man får knappt veta vilket datum det är ens en gång.  

Har verkligen ingen lust att gå, dels pga att det sällan brukar vara speciellt mycket high life på våra personalfester, men också för att markera mot de festfixande personerna som tydligen tycker att alla bara ska släppa allt de har för händer när de kallar. Nu har jag visserligen inget i mina händer att släppa just den dagen, men som sagt, det är PRINCIPEN. Plus att jag som sagt inte tycker att det är särskilt kul med personalfester längre. Jag gillar mitt jobb, det gör jag,  men en av grejerna jag uppskattar är att man för det mesta kan gneta på i ensamhet. Har såklart en massa möten och sånt, men skulle nog säga att jag tillbringar merparten av min tid tillsammans med kollegorna me, myself and I, vilket passar mig alldeles förträffligt. De lokala kollegorna är, bortsett från några få personer, inte jätteroliga att umgås med. Alltså, det är inget fel på dom så, bara det att jag helt ärligt tycker de är rätt tråkiga (och antar att de tycker samma om mig). Så min tanke var att jag skulle tacka nej till "julbordet" med vändande mail, men sen gjorde jag ett sånt där orimligt löfte som jag gör ibland för att det ska verka som att jag kan påverka balansen i universum, om bara x inträffar så ska jag göra y där y är en handling som för mig är lite tråkig och självuppoffrande och som jag inte har någon direkt vinning av själv. 

Det är ju egentligen en alldeles otroligt löjlig grej att hålla på med eftersom hela konceptet bygger på att man tror att det finns en högre makt som styr och ställer och balanserar goda gärningar mot mindre goda, och det tror jag ju inte att det finns. Fast det är kanske dumt att chansa? skojade jag till min bror för ett tag sen efter att ha berättat om bakgrunden till mitt beslut att mot bättre vetande engagera mig i en föreningsstyrelse igen, vilket var insatsen för att skapa ett välvilligt inställt universum i en viss sak. Hur som helst, igår berättade min man, som ju blev uppsagd från sitt jobb för några veckor sedan, att han skulle på en jobbintervju som idag då, och då tänkte jag Om han får det jobbet så ska jag gå på "julbordet". Min man hatar och är verkligen sämst i Sverige på att vara arbetslös, även om jag i den här bloggen kanske mest gnäller på att han aldrig tar tag i saker hemma så har han nog snudd på den högsta arbetsmoralen av alla människor jag känner, som anställd dårå, och han mår verkligen dåligt av att inte ha ett jobb och det är ju inte så att de åtta timmarna om dagen som han annars skulle ha jobbet ägnas åt att göra sånt som han tidigare skyllt på att han "inte hunnit (till exempel städa källaren), för så funkar det ju inte riktigt tyvärr. Aja, vi får väl se hur det här går. 

Ikväll är det ridning och efter det ska vi ha möte om klubbens hemsida. Har visat ett förnämligt alternativ till nuvarande plattform som styrelsen accepterat, men vissa detaljer inför en kommande domänflytt behöver redas ut och det hoppas jag kan falla på plats ikväll. Har sagt att jag ska vara ledig från 21 december till efter trettonhelgen och hoppas på att kunna lägga massor av tid på att bygga en ny, matig och lättnavigerad hemsida, men det är som det är i föreningslivet: inga snabba beslut, så vi får väl se var det landar. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar