onsdag 7 december 2011

Köpstopp NU

Jag har inga problem med att läsa flera olika böcker parallellt, men igår tänkte jag att det nog var dags att införa någon slags begränsning. Prio måste vara att läsa ut Den nya överklassen eftersom det är en biblioteksbok. Fast nu har jag ju Stephen Kings smaskiga Under The Dome (eller "Under kupolen" som den lite mer beiga svenska översättningen lyder) på 1179 smaskiga sidor som pockar på uppmärksamhet. Det gör även Leif GW Perssons Den döende detektiven, vem mördade egentligen Yasmine och hur ska det gå för Lars Martin Johansson och hans vacklande hälsa? Och sen håller jag på med en TRADIG bok, Vägen av Cormac McCarthy, som min man påstod att den spås bli nästa stora litterära klassiker. I såna fall ger jag inte mycket för litterära klassiker, för den är så deppig och enahanda att man håller på att krevera. Det är en man och hans son, de är ute och går i ett postapokalyptiskt Amerika. Man vet inte var de kommer ifrån och inte vart de är på väg, men hela civilisationen har rämnat och alla (andra) människor är onda. Mannen och hans son vandrar omkring helt planlöst och pratar knappt med varandra och sådär håller det på. Ja, men den ligger typ SIST på listan över böcker som ska läsas ut, faktum är att den ligger farligt nära att hamna i kategorin "böcker man helt enkelt skiter i att läsa ut". Sorry, Cormac, men så är det.
Ja, sedan var jag ju på kurs i helgen och till den skulle man ha läst Hungerspelen av Suzanne Collins. Jaha, in på Adlibris och klick klick så hamnade den i korgen tillsammans med en faktabok om agility. Jag kan verkligen rekommendera den förra boken (den senare har jag inte hunnit titta i än, men den är säkert också bra), som verkligen var SÅ SJUKT spännande! TYVÄRR, får man väl säga (eller kanske inte), så var det första delen i en trilogi, så nu fick jag ju snabbt in på Adlibris igen och klick klick så hamnade del 2 och 3 i min ägo. Jag vet inte riktigt vad jag har för verklighetsuppfattning, det är som om jag tror att jag har enorma oceaner av tid där det bara är att att sjunka ner i fåtöljen framför brasan och sitta där och läsa i timmar. Eller som att jag skulle kunna hålla mig vaken mer än 20 minuter efter läggdags och ligga där och sträckläsa kapitel efter kapitel.  Fattar inte det här, jag tycker att när jag var ensamstående och pluggade och hade småbarn och hästar och tävlingar hann jag med mycket mer än nu när jag "bara" har ett jobb, en man och två hundar. Nåt skumt är det.

Jag får väl i alla fall börja med att ge mig själv bok-köpstopp tills jag hunnit ifatt lite. Så får det bli!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar