måndag 20 augusti 2007

Men här är det bara normalt.

Bidragsfusket ökar, läser jag i en kvällstidning. Och mest av allt fuskas det med föräldrapenningen. 
Till största delen beror felaktigt utbetalda belopp på att föräldern arbetat och samtidigt fått tillfällig föräldrapenning, läser jag i en utredning som Riksförsäkringsverket och Försäkringskassorna gjort. Som väl får antas vara ett större sanningsvittne än aftonbladet.se.

Men jag förstår inte riktigt. Där jag jobbade när mina barn var små fick man inte anmäla sig själv till försäkringskassan. Man ringde till jobbet och sa att man var sjuk eller skulle ha vård av barn och vilken unge det gällde, och sedan anmälde jobbet detta till försäkringskassan. Och när man var tillbaks igen så ringde jobbet och anmälde det. Det var en enkel procedur som inte tog många minuter att handlägga från jobbets sida, och jag minns att vi tyckte det var skönt att bara ha ett samtal att ringa på morgonen och slippa sitta i försäkringskassans telefonkö i vad som kändes som timmar i svinottan med febriga barn klängande på en.


Inte vet jag om detta var något man infört på just den arbetsplatsen på förekommen anledning, men det gick i alla fall inte att uppbära tillfällig föräldrapenning samtidigt som man var på jobbet*. Jag förstår inte varför man inte tillämpar det på fler arbetsplatser. Åtminstone har jag aldrig hört talas om att man gjort så någon annanstans, vilket förstås inte innebär att det inte förekommer. Man kan ju hoppas det. Det känns som att det vore lättare att göra på det viset än att försäkringskassan ska avsätta en massa resurser till att kontrollera huruvida folk är på jobbet eller ej. Det borde bli billigare också. Fast jag är ju inte ekonom, så jag vet ju inte.  

* Däremot kom man förstås inte åt de som fuskade med att ta ut tillfällig föräldrapenning fastän barnen inte alls var sjuka. Det problemet har jag ingen lösning på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar