onsdag 22 augusti 2007

För hundra kronor får man se hur människan avlar barn, och för tiotusen får man ta den tidning man vill ha.

Dagens dummaste bland kvällstidningsrubrikerna var nog Moderat politiker vill stoppa "knullkompisar". Men herregud, tänker man med lätt höjda ögonbryn. Visserligen kan man väl i mitt tycke förvänta sig ungefär vad som helst av en moderat, men kanske inte ett förbud i sexuellt relaterade frågor. Hade det varit en kristdemokrat så hade det kanske verkat mer rimligt. 
Men vid en närmare titt så visade det sig att det bara handlade om en som lämnat förslag på insatser för att minska könssjukdomar bland unga människor. Och lösryckta citat tagna ur sina sammanhang, i stil med Samhällets attityd till sex har säkert påverkat ungdomarna till tidig sexdebut samt sex med olika partners utan infektionsskydd. Det är inte ovanligt med så kallade knullkompisar där man har sex med varandra utan kärlek, och vips har man skapat en så kallad het nyhet. Sex säljer som bekant. Men det står ingenstans i artikeln att politikern ifråga har tänkt sig lösa det hela med ett förbud, det är en slutsats som endast en kvällstidningsrubriksättare kan dra. Man blir trött.  

Och jo, jag fattar ju att rubrikerna görs i syfte att locka läsarna och uppenbarligen lyckas de ju med mig, men ändå. Finns det ingen gräns för hur dumt det får bli?

När jag var gick på högstadiet, vilket var ungefär samtidigt som Jesus förvandlade vatten till vin, så läste man bland annat annat Mitt Livs Novell och Vecko-Revyn. Den förra bestod av mer eller mindre, oftast mindre, verklighetsförankrade berättelser om hur det var att vara ung och kär,  den senare handlade om kändisar och kläder och smink.Gemensamt för dem båda var att varje nummer innehöll en sexspalt med tre-fyra frågor som besvarades av en expert. Ofta handlade det om oro för könssjukdomar, graviditeter, flytningar, klåda, kommer min kille att märka att jag är oskuld, kan mina föräldrar få reda på att jag gjort abort eller varför inte klassikern Kan jag använda min katts p-piller? Och man läste och fnissade lite generat ibland och så var det inte mycket mer med det. Sex var lite tabu, och det kanske inte heller är det bästa, man vågade inte skaffa p-piller eller kondomer för det var i stort sett samma sak som att ställa sig på torget och skandera Jag ska knulla, Gud så pinsamt. Den tiden vill man ju förstås inte heller ha tillbaks.   

Men nu. Tidningar som har en målgrupp på tjejer i yngre tonåren fyller sida upp och sida ner med avancerade sextips. Till och med gamla hederliga Kamratposten har särskilda Kropp & Knopp-bilagor i vart och vartannat nummer känns det som. 
Varför tvångsmatar man 13-åringar med upplysningar om analsex och sexleksaker och tips i stil med Så suger du av din kille? samtidigt som könssjukdomar och tonårsaborter ökar för vilken gång i ordningen vet jag inte? Varför gör kvällstidningar sig smålustiga över en politiker, som dessutom är läkare, som tycker det här har gått en smula för långt? Om inte annat kostar det en slant med all denna sjukvård som följer i kölvattnet av dessa sexuella stormvindar. Med obehandlade könssjukdomar som leder till sterilitet som ska behandlas med provrörsbefruktningar. Så himla fel är det kanske inte att försöka mota Olle i grind? 

Och jag kan, utan att utse mig själv till moralens väktare, också tycka det har gått för långt.  Förr kunde det hända att man trodde sig vara den enda på hela högstadiet som inte haft sex, nu handlar det väl mer om att man tror att man är den enda på hela högstadiet som inte haft gruppsex, bondage, analsex, piercat könsorganen samt provat att vara bisexuell ett slag. Alla har gjort allt med alla och man kan återigen fundera på om vi har blivit så mycket lyckligare av det. 

Och sex säljer, om så bara genom en kvällstidningsrubrik. Men vem köper, och varför?
Och jag tycker att ni kan ta och fundera en stund på vem det är som tjänar på det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar