fredag 10 augusti 2007

Då talade svärd eller yxor och klubbor uti björnstarka nävar som krävde sin rätt.

Bland de lite mindre notiserna i dagens aftonbladet.se kan man läsa om en tysk bonde som stoppats av polisen för att han kört traktor utan tillstånd. Tre polispatruller kallades till platsen, men lyckades inte få den uppstudsige bonden att kliva ur sin traktor. Istället blev han enligt artikeln "ursinnig" och gick till attack med gödselspridaren så att både poliserna och deras bilar blev täckta med dynga. Det skulle jag ha velat se. Därefter följde en sju timmar lång polisjakt med både helikopter och bil innan man slutligen kallade in elitstyrkan och grep bonden hemma i hans egen lada. Det skulle jag också ha velat se.

Vilken underbar dramatik som gränsar till lyteskomik. Nästan som om Åsa-Nisse och Klabbarparn lyckats dra både länsman och fjärsman vid näsan i en och samma film. Jag skrattade så jag nästan grät, särskilt åt uttalandet På landet är vi vana vid att folk går till attack mot polisen med gödselspridare, men det här var något helt annat, säger en polistalesman till Scotsman. Man förstår ju nu varför Wallander och Beck och grabbarna alltid drar sig för att hålla presskonferens.

Och jag undrar lite. Om det här med att gå till attack med en gödselspridare och sprutlackera tre polispatruller med dynga är någonting som uppenbarligen hör till vardagligheterna på landet, vad var det då som var "något helt annat"?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar