tisdag 7 augusti 2007

Och världen var gammal men livet var ungt, och den som kunde spela var den som var kung

Dagens irritationsmoment är människor som säger Alltså, svenska är ju ett så fattigt språk, lite nedlåtande sådär, som om man personligen måste skämmas för att ärans och hjältarnas språk inte har artontusen synonymer för ordet "snö" eller vad man nu brukar dra upp som jämförelse. 
Jag tycker det är lite pinsamt när folk avfärdar allt svenskt som nästan lite efterblivet. Som om folk till varje pris måste poängtera hur världsvana de är, men vad har ni för komplex egentligen? Jag tror det är samma människor som lite nonchalant uttalar sig om hur det går till "i Europa", som om Sverige plötsligt har börjat tillhöra en helt annan världsdel. Men skärp er för fan.

Jag kan medge att låttiteln If it’s a dream it’s a nightmare gör sig bättre på engelska än på svenska. Men längre än så tänker jag inte sträcka mig.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar