tisdag 11 oktober 2011

Ved ska värma flera gånger

Häromdagen sågade vi ner några träd på ägorna. Det låter som att man är hedersmedlem i Södra Skogsägarna men i själva verket var det 5-6 unga bokar som frösått sig själva i backen bakom huset. Det kändes mer rimligt att såga ner dom nu när de var en knapp decimeter i diameter än att vänta tills det blivit en tät bokskog som vi inte vill ha.
Idag tänkte jag ta mig an projektet att såga upp stammarna till ved. Även om det var små träd så blir det ju ändå några brasor, och snål som man är vill man ju inte se gratis ved förspillas framför näsan på en. Jag är inte bara snål utan också lat, så jag orkade inte gå ner i källaren och hämta en förlängningssladd till den eldrivna sågen när den gamla hederliga bågsågen låg i uthuset. Så jag sågade upp alltihop för hand istället, för det var ju mycket lättare och gick mycket fortare än att offra en minut på att hämta en sladdadjävel från källaren. NOT.  Jag är alltså inte bara snål och lat utan uppenbarligen också en smula korkad. Men miljövänlig som fan. Och ved ska ju värma mer än en gång, det är ju faktiskt allmänt känt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar