onsdag 12 oktober 2011

Stor i Japan?

Jag tycker Big In Japan med Alphaville är en rätt bra låt, kan jag väl erkänna nu när 80-talet ligger på betryggande avstånd och man inte måste vara så djävulskt kategorisk. Numera kan man ju faktiskt unna sig att snegla lite över genregränserna. En gång blev jag till och med ihop med en synthare, men det var att gå lite väl långt och tog mycket riktigt en ände med förskräckelse, fast det är ju en helt annan historia (som kommer att göra sig mycket bra i memoarerna).

Hur som helst, Big In Japan var det ju. Jag har alltid trott lite slött och utan att egentligen veta, att texten handlar lite diffust om prostitution, det är väl det där Pay! And I'll sleep by your side som gör att det lutar åt det hållet. Men idag påstod min man att han har hört att det handlade om sångarens bror och dennes flickvän som var pundare och att uttrycket "big in Japan" syftade på att man utmålade allting som jättebra och så var det bara skit. Jaha, det var ju ett nytt sätt att se på saken och jag bestämde mig för att gräva vidare i denna djuplodande frågeställning. Efter att ha sett videon till låten på Youtube så är jag nu benägen att tro att den varken handlar om det ena eller det andra, utan om...ingenting. Han den där Marian Gold står mest och åmar sig i sin inte så heta 80-talslook framför kameran. Något budskap kunde åtminstone inte jag få fram sådär mellan tummen och pekfingret.

Det där med att snegla över genregränserna slog visst inte så väl ut, känner jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar