söndag 11 maj 2008

När lammen tystnar

I lokaltidningen kan man läsa den fantasieggande rubriken Rattfylleri och boskapsstöld i stulen bil. Sånt kan ju bara hända på landet, men bilen greps mitt på Andra Avenyn, vilket kan få en att tro att Hässleholm är Skånes svar på New York. Fast det kan jag berätta att det inte är. Snarare Chicago.  

Det var i alla fall tre stupfulla karlar som körde omkring i en stulen bil. I bilen fanns också ett stulet lamm. När jag läste ordet "boskap" så fick jag snarare ett intryck av att någon rövat bort en hel hjord med tjurar, men man gör väl vad man kan för att hotta upp en rubrik så att den drar blickarna till sig.
De har inte givit någon förklaring till vad de skulle göra med lammet, står det vidare i denna skakande berättelse och man kan ana sig till både satanism och tidelag och annat som inte lämpar sig i tryck. Jag skulle vilja ta del av det polisförhöret i sin helhet.

När man läser sånt här känner man sig något alldeles otroligt intelligent. Nog för att det händer att jag gör mindre begåvade saker emellanåt, gärna i kombination med ett visst intag av alkohol. Men jag har åtminstone aldrig fylle-stulit ett lamm, och det är jag stolt över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar