fredag 27 oktober 2023

Till stallet istället, v 43 2023, pt 2

Igår var det dags för Köttbullsdressyr. Sett ur Köttbullens perspektiv är det kanske inte den roligaste dagen, för som ridlärare V sa: Du rider henne en timme i veckan och resten av tiden får hon gå och fluffa omkring i undertempo med nybörjare på ryggen. För den som undrar kan jag meddela att Köttbullen är ett stort fan av att fluffa omkring i undertempo med nybörjare på ryggen. Men igår var en bra dag! Hon kändes samarbetsvillig och mjuk även om formen såklart inte kom av sig själv, men det var inte heller en kamp. 

Vi red en övning som gick ut på att rida upp på medellinjen rakt fram fast med hästen varannan gång ställd åt höger och varannan gång vänster. Att bara rida rakt upp på medellinjen är betydligt svårare än vad man kan tro, särskilt om man har en häst som Köttbullen som gärna vill ta stöd av väggen, och att göra samma sak och dessutom ha henne ställd och behöva parera så att inte bakdelen föll ut var ännu svårare, men tyckte ändå hon klarade det ganska bra. Sen skulle vi göra samma sak i galopp och det var ÄNNU svårare. Gick väl lite sådär, men! Galoppfattningarna, och dom var många, blev faktiskt riktigt fina. Så det känner jag mig nöjd med, plus känslan av lyhördhet och mjukhet istället för Vafan gör du på min rygg och vad vill du mig? som är mycket vanligare, hehe. 

På lördag blir det träning för tränare. GULP. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar