tisdag 3 oktober 2023

Till stallet istället, v 40 2023, pt 1

Igår hade vi inte ridlärare A, som vikarierar för ridlärare L, utan ridlärare V som jag i vanliga fall rider dressyr för på torsdagarna, eftersom ridlärare A var på utbildning. Egentligen skulle vi ha markarbete, men det hade blivit någon miss i kommunikationen så istället för markarbete denna veckan och hoppning nästa så blev det dressyr igår, markarbete nästa vecka och hoppning veckan därpå. 
Hade Tösen och det gick ganska bra, börjar gilla henne mer och mer. Vi red förvänd galopp med fattning från skritt och det var svårt, svårare för mig än för henne tror jag för ibland tänker jag för mycket på hur och var och när istället för att bara göra. Men ibland lyckades vi. Sen när vi travade av efteråt så var Tösen så fin, så fin i formen och jag travade runt på serpentinbågar med nästan helt långa tyglar och styrde bara med skänklar och vikthjälper och hon jobbade på och trampade under sig och allt kändes verkligen toppen. Kan vi börja lektionen nu? undrade jag och hade någon sagt ja (vilket det såklart inte var) så hade jag med glädje kunnat stanna till midnatt. Men man ska ju som bekant sluta när det går som bäst. Ridlärare V, som i princip bara sett mig sitta på Köttbullen och någon gång Knubbis, sa att hon tyckte att hon såg "andra styrkor" hos mig när jag red stor häst, till exempel att jag satt mycket mer stilla och centrerat.  Det får man ju ta med sig. Köttbullen är ju ganska tungriden, och tror jag omedvetet försöker "hjälpa till" med kroppen för att få henne att gå fram. Det får jag fundera över på torsdag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar