tisdag 10 oktober 2023

Till stallet istället, v 41 2023, pt 1

Igår stod det markarbete på schemat och jag hade Tösen. Börjar faktiskt gilla henne mer och mer "fastän hon är en stor häst" (ett uttalande som kanske mer hör hemma hos en 11-åring?), upplever henne inte alls lika seg och okänslig för hjälperna längre. Visst spjärnar hon emot och vill inte gå i form, men det finns  ändå lite knappar att trycka på (små volter, stadig innerskänkel och mycket ledande tygeltag) och sen blir hon faktiskt hur trevlig som helst även om man såklart får jobba för det. Tyvärr inträffar den där trevligheten ungefär precis lagom tills lektionen är slut, men sådär är det ju jämt. 

Igår red vi över bommar på medellinjen, först i skritt över markbommar, sedan i trav över upphöjda bommar och sedan över en serie markbommar i skritt igen. Sedan flyttade vi hästarna i sdvärtsrörelser in och ut från spåret samt red övergångar, och slutligen red vi över de upphöjda bommarna i galopp. Tösen kändes fin och det var lite synd att det inte var dressyr. Nästa vecka är det hoppning och då tror jag att jag hoppar (höhö) över det. Har inte bestämt mig till 100 % än men kanske till 90. Vi får se hur de återstående 10 procenten vilja kommer att jobba med min hopplöshet, hehehe. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar