tisdag 3 oktober 2023

Påse or not påse

Hörde att Systembolaget ska sluta med plastpåsar. Det blir ett hårt slag för min verksamhet, eftersom jag anser att en Systembolagspåse är den ultimata storleken för att bära sin matlåda till och från jobbet i. Förr hade Apoteket, på den tiden när det bara var Apoteket och inte Hjärtat och Kronan och Lloyds och Apotea och Apohem och allt vad det heter, en kasse i motsvarande storlek men den försvann, kanske i samband med avregleringen (egen, ej bekräftad teori) och då har man varit hänvisad till det som i folkmun kallas för Apoteket Röda Näsan. Inte för att jag springer ner dörrarna där, tror jag numera snittar på 3-4 besök per år, men påsarna vårdar jag ömt. Nej, det gör jag såklart inte, vilken sjuk människa skulle göra det, men jag återanvänder dom tills de antingen går sönder eller börjar lukta äckligt. Men nu får man väl börja tänka om. Det ska väl gå. Förr köpte jag alltid plastpåsar 

Läste att folk "rasade över beslutet" och fattade då det dåliga beslutet att gå in på Systembolagets Facebooksida för att ta del av folkstormen. Herregud vilka idioter det finns, alltså ibland är det ju så att man får lust att ifrågasätta om alla verkligen ska ha både yttrandefrihet och rösträtt. Okej, jag gillar min systembolagspåse och jag återanvänder den och skulle aldrig drömma om att slänga den någon annanstans än i plastförpackningsåtervinningen, MEN det är ju inte som att min värld rasar samman fullständigt när jag nu måste hitta ett annat alternativ för att bära min matlåda till och från jobbet. Men det gör den för många andra, kan jag upplysa om. Arga är de också. Och djävlar vad de vet saker. En plastpåse är i princip gjord av luft och trots det hamnar den aldrig någonsin i havet eller naturen, medan en papperspåse går sönder så fort man andas och tillverkning och transport av en enda papperspåse motsvarar minst en miljard flygresor jorden runt. Enligt folk på Facebook dårå, denna självutnämnda expertgrupp på allt mellan himmel och jord. 

Gubevars för dumt folk, för att citera Fröding. 

2 kommentarer:

  1. Du far väl gulla med din man och be honom sy en tygpase i rätt storlek. Tror t.o.m jag skulle klara det :).
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är väl så man får hantera det :)

      Radera