fredag 20 oktober 2023

Till stallet istället, v 42 2023

Igår var vi bara fyra stycken i dressyrgruppen och då tänkte ridlärare V passa på att vi skulle göra en övning som enligt henne var Rolf-Göran Bengtssons favoritövning. Den var att det låg fyra bommar som  i ett kors och så skulle man komma i till exempel vänster galopp, galoppera över en bom, göra volt till vänster, galoppera över nästa, volt till vänster, galoppera över nästa, osv så att man red som en fyrklöver ungefär. FAN TA ROLF-GÖRAN, gormade jag till slut helt full i skratt, för det var verkligen inte en övning som passade mig och Köttbullen. Köttbullen tycker ju galopp i allmänhet är ganska jobbigt och bryter gärna av om hon får minsta anledning, och en galoppbom är en anledning så god som någon, plus att jag hade tydligen oerhört svårt att förstå hur den här fyrklövern skulle ridas, i alla fall samtidigt som jag skulle försöka hålla igång Köttbullen. Till slut fick jag rida den i trav, då gick det i alla fall att komma ihåg vägen. Men kände mig inte direkt som den vassaste kniven i lådan. 

Detta gjorde vi en och en och sedan var det självständig ridning när man inte gjorde övningen. Jobbade mycket med övergångar och vändningar och tyckte Köttbullen kändes riktigt fin. Fick även till flera riktigt fina galoppfattningar där jag riktigt kunde känna att hon satte in bakbenen under sig, så nu hoppas jag också att hon ska börja orka bära sig lite bättre i galoppen. Nästa helg ska vi rida för tränare, gulp gulp.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar