måndag 30 oktober 2023

And the wind began to howl

Jaha, då var det vecka 44, höstlovsvecka fast det har ju ingen betydelse när man inte har några hemmavarande barn. I fredags tog jag mitt ryggskott och åkte på massage efter jobbet, sen hem och promenad med hundarna i en och en halv timme och så tillbringade jag resten av kvällen på värmemadrass. Vet inte om det var det ena, det andra, det tredje eller kombinationen av alltihop som gjorde att jag vaknade nästan smärtfri på lördagsmorgonen. Vågade knappt tro det var sant, men det kändes faktiskt helt okej, lite stel bara och lite ont när jag reste mig från sittande till stående, men annars inget, så det gick ju bra att vara med på dressyrträning i lördags, som ju dessutom blev gånger två. Sen blev det mest slappande resten av dagen faktiskt. På kvällen ringde min bror och vi pratade nog i ett par timmar, det kan vi lätt göra när vi får feeling och då avhandlas både stort och smått och högt och lågt i ett sömlöst evighetssamtal.  

Trodde att jag skulle vakna med jordens träningsvärk igår, men inte det heller, lite stel bara och det gick över efter att jag hade gått min vanliga söndagsmil. Innan jag gick kollade jag om det regnade, det gjorde det inte så jag tog min vanliga jacka, men när jag var i skogen kom en riktig störtskur så med facit i hand så borde jag haft regnkläder, men det var ju för sent att göra något åt det. När jag kom hem igen så var det bara att skala av sig vartenda plagg för jag var blöt ända in. 

Vi har ju köpt ny kyl och frys, och lyckligtvis (kanske en fjärde parameter för ryggens mirakulösa tillfrisknande) så tog min man hjälp av sin lärling, som fick följa med hem och hjälpa till att kånka in dom nya vitvarorna medan jag bara behövde stå och titta på. Sen kom ju det tråkiga att tömma den gamla kylen, baxa ut den, baxa den nya på plats och sätta in allting igen, och sedan upprepa samma förfarande med frysen. Det tog inte hela eftermiddagen, men det kändes så, och vårt kök är litet och det var trångt och bökigt och stod grejer överallt. Tur att det var vintertidssöndag så man  i alla fall fick en extra timme. Och det blev ju bra när det till slut blev klart! Sen svepte vi ner till den lokala grillen och köpte hamburgare till försenad lunch och så hem och äta och kolla på ett avsnitt av Klovn. Sen var det fri lek resten av dagen, vilket i mitt fall innebar att jag eldade i kaminen och låg i soffan och läste medan min man var på sitt Pojkrum™ och övade på sin pianoläxa (han går någon slags onlinekurs). Sen var det dags att ta tag i det gamla vanliga söndagsköret med brödbakning, äggkokning, matlagning (jag) och tvätt (min man), etc, och så var den här helgen lagd till handlingarna. 

Nu är det vintertid, eller normaltid som det ju heter, fast vad är det för normalt med att det blir mörkt jättetidigt? Ser inga fördelar alls med det, men det är ju bara att gilla läget. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar