lördag 14 oktober 2023

Lova mig tystnad

Har läst Lova mig tystnad av Mattias Edvardsson. Detta är handlingen:

Jari och Maria befinner sig mitt i livet med lyckade karriärer och en välordnad tillvaro på vackra Stavstensudde i Trelleborg. Deras tonårsdöttrar Isabella och Amanda gör bra ifrån sig både i skolan och sina idrotter. På andra sidan stan bor Sasho och Linda i skuggan av den gamla gummifabriken. Egentligen hade de inte tänkt att bli långvariga på ICA, men nu har de passerat fyrtio och sitter fast. Sonen Niko är det stora glädjeämnet, duktig och disciplinerad. En sommarkväll träffas Amanda och Niko och det slår omedelbart gnistor om dem, men föräldrarna tycks inte lika nöjda med sina tonåringars förälskelse. Familjerna delar ett mörkt förflutet och det dröjer inte länge förrän livet vänds upp och ner, och snart är katastrofen ett faktum. 

Jag har tidigare läst En helt vanlig familj, Goda grannar och En familjetragedi av samma författare, och av dom gillade jag inte Goda grannar något vidare men de två andra var riktigt bra. Den här hamnar någonstans mitt emellan tror jag. Tyckte karaktärerna var lite tomma och liksom tvådimensionella, hade länge nästan lite svårt att skilja mellan vem som var Jari och Maria och vem som var Sasho och Linda. Det gemensamma mörka förflutna tyckte jag var lite overkill och det var också ett djävla tjat om Trelleborg hela tiden. Synd, för det fanns ändå en bra grundberättelse där. Den här boken får tre gummiband av fem möjliga. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar