måndag 16 januari 2023

3 x Inger Skote

Förra veckan ville jag ha något enkelt och lättläst/lättsmält att läsa och nappade då till mig Jag du vi av Inger Skote ur min hylla med 70-talsungdomslitteratur. Boken är en trilogi i en volym och utgörs av Dom tiger ihjäl mej!, Livrädd och Den omöjliga kärleken. Läste dom flera gånger när jag var tonåring och har läst-om dom med jämna mellanrum under årens lopp. Böckerna handlar om Nickan, som i första boken är nyinflyttad och första dagen i skolan kommer på kant med klassen och blir utfryst. Andra och tredje boken handlar mest om Nickans klasskompis Gittan som försökt ta livet av sig och hur Nickan försöker hantera det och sig själv och livet. 
Jag gillar dom här böckerna (även om jag nu kan tycka att Nickan är liiite i präktigaste laget ibland?), de har en rapp ton och ett bra språk och jag minns från när jag läste dom som ungdom att jag tyckte det var viktiga och bra frågeställningar som togs upp. Det tycker jag väl kanske fortfarande, även om de har fått en anstrykning av präktighet som jag inte minns. De här böckerna får tre och en halv SO-lektion av fem möjliga.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar