fredag 17 februari 2012

The return of the queen of Volvo

Till dig som googlade på "bilen startar inte" och hamnade här vill jag bara säga: Här finns dessvärre ingen hjälp att få. Om bilen inte startar är jag nämligen tämligen hjälplös. Tur då att man har Salvatore, riddaren i den skinande rustningen, som kan det här med hjärt- och lungräddning för gamla Volvobilar. Eller ja, ridderligheten kan väl diskuteras, riddare gjorde väl en massa ädelmodiga saker på grund av ett slags kall, och här förhåller det sig mer som så att Salvatore är värd sin vikt i guld och vet om det. Så idag fick jag punga ut med närmare femtusen spänn, och då kan man ju verkligen hålla sig för skratt. Det är väl ungefär vad jag skulle få för bilen om jag sålde den på Blocket, inbillar jag mig, till "gatans pris" som en kille på försäkringsbolaget maniskt upprepade när vi hade en diskussion om huruvida det var lönt att ha bilen helförsäkrad eller ej längre. (Svaret var: ej, och det berodde på att man bara skulle bli ersatt med "gatans pris" om något skulle hända, och minus självrisk så var det i princip ingenting. Är det bara jag som tycker att det här med "gatans pris" låter lite väl ghettobetonat och ingen terminologi för en som jobbar på ett försäkringsbolag?)

Men hur som helst, Salvatore ska ju också leva, och eftersom Queen of Volvo har varit så sabla hygglig mot mig i alla år, jag har ju ändå ägt den här bilen sedan omkring 1997 och faktiskt inte behövt lägga ner många kronor på reparationer (förrän nu då), så får man väl ändå tycka att det är värt det. Älskar ju min bil, åtminstone så länge den startar och tar mig från A till B, vidare till C och sedan tillbaks till A igen utan större åthävor.

Det officiella felet på the Queen of Volvo var att bilstereon drog sjukt mycket ström, tydligen även efter att den stängts av, och på en helg kan det mycket väl ladda ur ett batteri helt och hållet (tydligen var batteriet fullständigt urladdat istället för fullständigt fulladdat som vår laddare påstod, note to self: skaffa ny batteriladdare) plus att en kabel till (eller om det var från) batteriet var felkopplad så det blev glapp.
En gång i tiden hade jag en vacker vit bilstereo av märket Nokia. Enda felet med den var att den var av typen "kassettradio", och det var kanske lite ovärdigt att behöva hålla på att spela av skivor och hantera trassliga kassettband när man nyligen överlevt ett millenniumskifte och allt. Och dessutom led mitt ex, som använde bilen ibland, svårt av att det var så undermålig ljudbild, så när han en vacker dag kom dragandes med en flådig Kenwood-bilstereo så protesterade jag väl inte direkt när han ville sätta in den i min bil. Sagt blev gjort och jag var nöjd, men inte mitt ex, för den flådiga Kenwoodspelaren matchade inte de futtiga inbyggda Volvohögtalarna. Och dessutom hade det här med mp3-spelare precis kommit ut på marknaden, och mitt ex kunde inte leva med sig själv om han inte hade Det Senaste inom ljudteknik. Han inhandlade därför en ny och ännu flådigare Kenwoodstereo med mp3-spelarfunktion för helt sjukt mycket pengar, och dessutom utrustades bilen med extra högtalare, basförstärkare, slutsteg och specialkablar för gissningsvis en rätt så rejäl slant. En hel djävla helg gick åt till att koppla ihop skiten, ett antal säkringar small och jag tyckte att man kanske skulle vända sig till en fackman, men mitt ex påstod att han visste precis vad han gjorde och efter mycket pillande och trixande och knapptryckande blev ljudbilden till sist sådan att mitt ex tyckte att den var uthärdlig, och sedan tog vi en premiärtur (under vilken han blev vansinnig för att jag inte insåg SKILLNADEN, eller rättare sagt inte brydde mig om den) och nästa morgon var bilen stendöd. Detta berodde på att mitt ex blandat ihop några sladdar så att fläkten inte längre stängdes av automatiskt när motorn stängdes utan fortsatte att jobba tills batteriet tog slut. Det blev till att memorera att stänga av den för hand, och eftersom inte heller stereon var kopplad via tändningen så blev en liten procedur med knapptryckningar och reglagevridningar ett pris man fick betala för att ha en maffig bilstereo. Jag tyckte det var dumt, men enligt mitt ex så var det istället jag som var dum som hakade upp mig på såna petitesser nu när ljudbilden hade blivit så förnämlig. 

Ja, men för att göra en lång historia kort så var mitt ex otrogen med typ hela Sverige, och utan att gå in på några bodelningsdetaljer (ska spara dom till memoarerna) så befriade jag honom från lägenhets- och bilnycklar fortare än någon kunde säga "Farlig förbindelse" och sedan kunde han FETGLÖMMA att få tillbaks sin djävla bilstereo.

Problemet med fläkten och tändningen kvarstod, men som med så många andra problem så lär man sig jobba runt dom istället för att lösa dom. Men nu har Salvatore, eller egentligen är det hans anställde, kopplat allting rätt igen. Så nu har jag en bilstereo som stänger av sig när man stänger av bilen. Fläktar som startar när man startar bilen. En bil som startar.
Känner mig väldigt nöjd med det, faktiskt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar