söndag 21 oktober 2012

Varför det här inte är vare sig en heminrednings- eller matblogg del 110

Kände att bilden av min högt skattade fågellampa från fredagens fotoutmaning blev sådär och bestämde mig för att ta en ny bild. Och här kommer ytterligare anledningar till varför mina bilder inte platsar i Sköna Hem och varför den här bloggen inte är en inredningsblogg ens på temat SHABBY CHIC.





1. Snygg lampa, ok. Men en sladd som ligger i en liten ful krumelur på golvet fular ju till det rätt ordentligt. Och även om det är en förutsättning för att lampan ska lysa så finns det ALDRIG några sladdhärvor med i heminredningsreportage. Här kunde jag ju knölat ihop den lite bakom som jag antar att de gör när de homestajlar.
2. Två hundmatskålar som står mitt på köksgolvet. De matchar inte ens varandra eller har någon charmig patina eller ens en HISTORIA ("i den här matskålen åt min mormors mors första pekineser alla sina måltider") utan är bara rätt och slätt inköpta för att innehålla torrfoder till hundar. 
3. Plastdunk med hemgjort körsbärsvin till höger. Ska man ha bilder på hemgjort vin så ska man åtminstone ha snygga gamla glasflaskor, inte en vit femlitersdunk från Ö&B. Vinet blev dessutom rätt äckligt och ska hällas ut, men lata vi har inte fått tummarna ur.
4. En ANNAN sladd sticker fram sitt fula tryne precis framför dunken. Bortbortbort.

Men lampan är ju snygg.

Har nu utmanat randig katt (se kommentarsfältet från i fredags) att göra lite matbloggande och tänkte att jag skulle föregå med gott exempel.  Inte heller här lyckas jag göra särskilt mycket rätt. Tänkte visa en bild på min härliga nyttiga hemgjorda müsli. Med rågflingor, dinkelflingor, boveteflingor, havrekärnor, valnötter, hasselnötter, pumpakärnor, solrosfrön, russin, torkade tranbär och blåbär samt honung. Inte ett e-nummer så långt ögat kan nå. Fin gammal plåtburk och fin gammal sked i nysilver. Underlaget borde dock ha varit ett rustikt träbord och inte en gratistidning. Plus att Änglamarks russinpaket inte är sådär jättecharmigt. Plus att en tom liten plastspann som innehållit hundgodis inte direkt tillför bilden någonting positivt. Den råkade bara stå på köksbordet just nu.


Trött på mina omkring-detalj-fadäser bestämde jag mig därför att ta en riktig närbild så att bara det aktuella livsmedlet (i det här fallet mitt hemgjorda knäckebröd) kom med på bilden. Det är lika bra att skriva att det är knäckebröd. Det skulle lika gärna kunna vara en bild tagen inifrån en termitstack med diverse ägg och kokonger (men det är sesamfrön och solrosfrön, jag lovar).



Nja. Det lär väl dröja innan Sköna Hem och Allt Om Mat hör av sig när de får brist på fotografer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar