torsdag 4 oktober 2012

Nyckelord: effektivitet

Jaha, här händer inte jättemycket. Inte jättemycket att blogga om i alla fall. Håller på att avrunda en miljon hundkurser så jag är typ aldrig hemma. Igår jobbade jag, åkte hem, gick ut med hundar, åkte på kurs, kom jag hem vid kvart i åtta, effektivduschade, poppade popcorn, såg på Bonde söker fru, borstade tänderna och gick och lade mig. Idag har jag jobbat, effektivfikat samt avverkat några månaders ackumulerat jobb- och privatskvaller i 190 km/h med Jenny, åkt hem, effektivstädat och nu ligger jag här i kökssoffan med en dyster tax och väntar på att min man ska sluta dammsuga i vardagsrummet så att jag kan lägga mig i tv-soffan istället. Ska sedan effektivdumsurfa en stund men snart är det läggdags. Håller på att läsa-om Frank McCourts böcker så det finns liksom ingen anledning att stanna uppe längre än nödvändigt. Alltså, jag brukar inte direkt ta vid mig när folk jag inte känner dör, men när jag hörde att Frank hade svingat sin sista porter för några år sedan så grät jag nästan. Är väldigt avundsjuk på alla som inte har läst Frank McCourts böcker utan har det kvar framför sig. Ungefär som att jag avundas alla som inte har läst Röde Orm av Frans G Bengtsson. Kom igen, kom igen, alla måste läsa. 

Eftersom jag alltid läser flera böcker parallellt så placerar jag ut böcker på de platser i hemmet där jag oftast befinner mig, och så läser jag den bok som råkar ligga där jag är för stunden. Just nu: Lyckans land (Frank McCourt) i sovrummet. Berlinerpopplarna (Anne B Ragde) i vardagsrummet. Mannen som gick upp i rök (Sjöwall/Wahlöö) i matrummet. Vargarna i Calla (Stephen King) i trädgården. Den senare ska få flytta in så fort jag blir klar med någon av de andra eftersom det inte riktigt är sitta-ute-i-trädgården-och-läsa-väder längre. I köket blir det mest tidningar. Typ Land och Vi i Villa och annat lättsmält. Jag sitter bara vid köksbordet typ 10 minuter per dag och det är när jag äter min frukost i ensamt majestät vid halv femsnåret. Alla andra måltider äts antingen i matrummet eller framför tv:n. Anna Skipper har sagt att det är helt förkastligt att äta framför tv:n, men det tycker inte vi.

Förtydligande: Det är inte så att Vargarna i Calla ligger ute i trädgården i regn och rusk. Den ligger på en byrå i hallen och bidar sin tid mellan varven. Det jobbiga är att alla böcker jag läser ingår i olika serier, så det blir svårt för den att slå sig in någonstans. Efter Lyckans land vill man ju fortsätta med Magistern (även om jag har läst den flera gånger redan). Berlinerpopplarna är första delen  i en trilogi och Martin Beck har ju ett antal äventyr att avverka innan han lämnar in polisbrickan. Å andra sidan så ligger ju det där satans Tornet där och pockar på uppmärksamhet och jag känner lite dåligt samvete gentemot Stephen King för att jag drar ut så på det. Ja, vi får väl se hur jag kommer att lösa det hela så småningom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar