söndag 11 september 2022

Till stallet istället, v 36 2022, pt 2

TJOHOO, jublade jag eftersom Köttbullens namn plötsligt fanns med bland valbara hästar på fredagens drop in. Det var ju ett så givet val att jag knappt brydde mig om vad det mer fanns att välja på. Sen fasade jag lite för i vilket skick Köttbullen skulle vara nu när hon mest går och såsar på nybörjare- och funkislektioner. Men en sak har jag lärt mig med henne och det är att man får lägga upp ribban där den ska vara direkt. Låter man Köttbullen gå och dra benen efter sig i maklig takt när man skrittar fram, ja då har man motvind hela lektionen sen. Så jag var på henne från första steget och tillät henne inte att gå och slappa hur som helst.

Det var bara jag och en till och vi hade ridlärare I som instruktör. Vi red först en jättebra evighetsövning som var: trav och halt och igångsättning till trav igen på valfritt ställe på ena långsidan, övergång till skritt och skritt på kortsidan, galoppfattning från skritt i hörnet och galopp längs med andra långsidan och så övergång till skritt innan hörnet och skritt på kortsidan. Sån bra övning för Köttbullen för då blir hon alert och med på hjälperna och fin i formen. Och hör och häpna, det gick att fatta galopp från skritt! I båda varven! Och jag tänkte jättemycket på min sits och höll mig centrerad istället för att försöka överkompensera och luta mig inåt och det gick riktigt bra. 

Sen red vi en annan evighetsövning som var ett varv på C-volten i arbetstrav, sedan vänd snett igenom i mellantrav, sedan övergång till arbetstrav och ett varv på A-volten och så vänd snett igenom i mellantrav. Efter ett tag var det halt och igångsättning i trav på diagonalen. Och ridlärare I var på oss som en hök hela tiden om sitsen och blicken och vägen så vi fick oss minsann en välbehövlig duvning. Hur det än är så blir det ju inte den typen av feedback när man är tio stycken i gruppen och är det ingen som säger något så tror man ju att det är okej. Det var det alltså inte, hehe. Var helt SLUT efteråt och har haft en träningsvärk som inte är av denna världen hela helgen. Men så nöjd både med Köttbullen och mig själv. Känns som att det trots allt har varit lite nyttigt för mig att rida andra hästar, och det kändes faktiskt också som att Köttbullen tyckte det var lite kul med ett rejält arbetspass. Märkte att hon har blivit lite "ridskolemaskin" som till exempel har lärt sig kommandot "sakta av", men det var ju bara att informera henne om att här saktar vi av för hjälperna och inget annat.

Mvh: lycklig_ponnytjej_68:a



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar