onsdag 14 september 2022

Något om snabbkassor

Vaknade till ett par gånger i natt och tänkte Aah, skönt att det är fredag imorgon. Det är ju fel känsla att ha när man vaknar till en vanlig sketen onsdag, men nu var det inte det jag skulle orda om.  

Var och handlade på Willys efter jobbet igår. Köpte typ: potatis, rågsikt, vetemjöl, lök, morötter, mjölk och en korg  med nektariner, och det gick lös på runt 250 spänn. Så sjukt. Stör mig på Willys såkallade snabbkassor också. I andra butiker så är det bara att man scannar sina varor, langar ner dom i en påse, klickar i om/att man har egen påse, blippar sitt kort och så är det klart. Men på jävel-Willys så måste man lägga sina varor på avställningsytan eller vad fan de kallar det efter att man har scannat, och fan ta en om man inte gör det. Då blinkar hela djävla scannerskärmen röd och liksom ryter åt en att lägga sin vara där Willys tycker den ska vara, även om man precis har gjort det. Men då tycker systemet att den är för lätt, eller ligger på fel ställe, eller så är det något annat som inte passar.
Som igår då. Jag handlade bara skrymmande saker kändes det som: 5 kg vetemjöl, 2 kg rågsikt, 2 påsar à 2 kg morötter, 1 påse à 2 kg lök, 1 påse med 3 kg potatis, osv. Hade med mig egna kassar och den första blev ju full bara av typ bara mjölet och potatisen, men inte FAN kunde man lyfta bort den från avställningsytan och påbörja fyllandet av nästa kasse, nähä, då höll Willys djävla självscanningssystem på att mästra en in i döden att man skulle "scanna varan först", "lägg varan på avställningsytan efter att du scannat", "LÄGG VARAN PÅ AVSTÄLLNINGSYTAN EFTER ATT DU SCANNAT" fastän man precis gjort det, och så får man pytsa omkring med sina specerier för att liksom försöka lura systemet fastän man gör exakt som man ska. Det är inte precis snabbkassor värda namnet om ni frågar mig, för nästan varje gång så måste åtminstone jag invänta personal för att systemet larmar om någonting som inte fungerar. 

Funderar på att bojkotta Willys p g a detta. Eller åtminstone bojkotta de såkallade snabbkassorna, men det är ju segt att ställa sig i en lång kö till den bemannade kassan när det finns typ åtta lediga snabbkassor. Och man vill ju handla billigt ibland åtminstone (med "man" avses här "vi som har privilegiet att kunna välja", obs). Ibland känner jag dock att jag måste stödhandla på min lokala Coop här i byn för man är ju uppvuxen med den gamla hederliga sloganen "bygden behöver butiken" och det är ju allmänt känt att en by utan affär är en ort på utdöende, och vill man att affären ska vara kvar får man ju faktiskt handla där också, även om det är lite dyrare än i lågprisbutikerna.  

Ica Maxi är inget alternativ, dels är det så förbannat stort att det känns som att Mose uttåg ur Egypten bara var en kort promenad runt kvarteret och jag blir trött bara av att stolpa fram med en pansarkryssare till kundvagn över deras knöliga parkeringsyta. Dessutom får jag alltid avstämning när jag använder deras såkallade snabbkassor, vilket gör att det tar ungefär dubbelt så lång tid som om jag skulle ha ställt mig i kön till en vanlig bemannad kassa. Obs, det har aldrig varit någonting fel vid avstämningen så jag fattar inte varför just jag blir drabbad VARENDA GÅNG? 

Ibland undrar jag om det finns en dold kamera från snabbkassorna till personalens fikarum, så att de kan sitta där och skratta på sina raster åt stressade kunder som tror de glömt att scanna en vitlök eller måste hålla på att flytta omkring på varorna för att lura Willys avställningsytor. När jag tänker efter kan det mycket väl vara så. Så himla kul kan det ju ändå inte vara att jobba i butik, så någon förströelse kanske man ändå ska unna personalen. 

2 kommentarer:

  1. Jag har också några Coop-butiker som jag vill ha kvar. Både i stan och på landet. Men de gör det ju inte lätt för sina kunder direkt. Hur kan en butikskedja med en kooperativ tanke lyckas med att vara dyrast på ALLT? Ja, man kanske får lite poäng, men det väger inte upp att de tar 63 kronor för något jag kan köpa på Ica för 49. Och då är ju Ica inte en lågprisaffär direkt. Fattar inte!
    DDT

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där med poäng är så skrattretande tycker jag. Man handlar för tusentals kronor, "får tillbaka" typ...en tia? Det kan dom ju lägga ner en gång för alla.

      Radera