lördag 31 mars 2012

Saturday night live

Efter gårdagens pizza och ett glas rött så orkade jag med möda hålla mig vaken under hela Game of Thrones. Roligast var när jag sa: Jamie, är det inte han synthkillen? och min man bara: Nej, det är den andre blonde. Roligt att han visste  vem som (inte) var synthkillen alltså, för det har jag bara tänkt för mig själv att han ser ut som en (synthkillen=Viserys Targaryen, den läskige incestprinsen, för den som undrar).

Idag åkte vi på en liten utflykt, som blev förfärligt lång pga att vi bestämde oss för att följa en skylt där det stod Vandringsslinga 5 km. Då tror man ju, enfaldig som man är, att det är en slinga på 5 km som börjar och slutar på samma ställe, men när vi kom till femkilometersskylten var vi cirka hundra mil från startpunkten. Så det blev en rejäl promenad över stock och sten, men det kändes friskt och spänstigt.

När vi kom hem igen så sådde jag persilje- sallads- och morotsfrön utomhus. Sedan började det snöa, så så gick det med med det vårbruket. Nädå, det ordnar sig nog. Persiljefröna ska ju för övrigt ner till helvetet och vända sju gånger innan de gror, så de hinner nog bli varma. Sedan monterade vi ett par fönster på växthuset, nu är det bara gaveln kvar. Eller vi och vi. Jag fick stå och hålla ett par gånger medan min man skötte det praktiska. Mellan hållgångerna rensade jag ogräs i min pallkrageodling. Första året med pallkragar hade jag dubbla kragar och inget ogräs. Förra året gjorde jag misstaget att plantera i enkla pallkragar = massor av kirskål och kvickrot. Nu i år tänker jag köra jag dubbla igen, och grundar dessutom med markväv, vilket jag förstås borde ha gjort redan första året, och jag tänkte tanken men för att tala klarspråk så sket jag i det.

Efter lite sinnesfridsgenererande kvalitetstid i den goda jorden så gick jag in och lagade mat. I kväll blir det pannbiff med potatis- och jordärtskocksmos. Till detta ska vi dricka BUBBEL, ty imorgon är det vår bröllopsdag, men vi firar idag också för säkerhets skull. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar