fredag 16 mars 2012

Happy go lucky

Alltså, vilken KANONDAG detta har varit. Nästan allt har gått i min väg faktiskt, eller nja, nu ska vi väl inte överdriva. Till en början med tänkte jag sluta tidigare idag, men det sket sig. Efter jobbet åkte jag till ICA MAXI. Det finns nog inget ställe på jorden som jag hatar så mycket som ICA MAXI. Men nu är det så att Adrian fyller år nästa helg, och det ska bakas en tårta med troll på. Trollen ska man, enligt en bild, tillverka av skumbollar (eller vad fan det nu heter, såna som är kokosbollar fast utan kokos) med ögon av mini-Smarties som på något sätt ska tryckas dit på den supertunna chokladytan som täcker skummet, och så ska varje troll dessutom ha ett ljus nedstoppat i sig. Det känns som ett precisionsarbete på hög nivå, så jag tänkte köpa på mig lite råvaror för att öva innan det blir skarpt läge. Varje gång jag ska köpa någonting som jag inte är hundra på att det finns på vanliga Ica eller Konsum så beger jag mig till ICA MAXI, för deras utbud är ju mastodontiskt. Hela ICA MAXI är ju så djävla stort att man utan problem skulle kunna härbärgera ett par hangarfartyg bara mellan mjölkdisken och grönsaksavdelningen.
Vad som gick snett på ICA MAXI:
1. Det var fredag. Alla vallfärdar till ICA MAXI på fredagarna. Det var knappt det fanns en parkeringsplats ens en gång, och då var jag ändå där vid tvåsnåret. Hela ICA MAXI var fullt av folk som drev omkring som stora zombiegäng och var allmänt i vägen. Hatar sånt.
2. De enda gräddbullar som fanns var i fel form. Köpte dom ändå, får se hur det blir. 
3. Det är fel att tro att bara för att man köper en liten förpackning Smarties så innehåller den mini-Smarties. Det här var vanliga bautastora Smarties som vi redan dömt ut som för stora. Får testa ändå ihop med de felformade gräddbullarna.
4. Glömde köpa tårtljus. Men det har dom kanske på Konsum här i byn. 

HATAR ICA MAXI.  Nästa gång blir det Willys.

Men sedan var jag på massage, och det är ju verkligen ett perfekt sätt att avsluta en sträng arbetsvecka på. 400 kronor fattigare vroomade jag sedan upp på stan. Hittade en helt onaturligt bra parkeringsplats i skuggan (det har ju varit SOL idag, och även om det inte är högsommarvärme är ju hund+bil+sol en skitdålig kombination), där det var lätt att köra in och dessutom extremt nära parkeringsautomaten.

Kände hur min dåliga ICA MAXI-karma rann av mig och så studsade jag glad i hågen mot mitt nästa mål som var Team Sportia. Skulle nämligen köpa nya löparskor idag, och Team Sportia hade speciella "Asics-dagar". Asics är ju det skomärke som mina Kalle Ankafötter föredrar framför alla andra märken, och skulle det nu dessutom bli lite billigare så gjorde det ju inte ont någonstans, tänkte jag, naiv som jag är. Tänkte dessutom att eftersom jag vet vad modellen som funkar heter så borde det ju inte vara särskilt svårt att hitta något motsvarande i Asics-sortimentet. Borde ha tänkt om där. På Team Sportia jobbar bara snorvalpar som inte vet någonting om någonting. Jag vandrade skoavdelningen runt, scannade av hylla efter hylla med olika Asicsmodeller, men det fanns bara storlek 40 och uppåt och jag har cirka 38½, möjligen 39. Högg en yngling och förevisade mina kära men utslitna Asics Gel Foundation IV och bad att få se på någon liknande modell för breda fötter i storlek 38½ eller däromkring. Det tycker man ju skulle vara en högst rimlig begäran i en sportaffär, men den här killen var förmodligen inte ens född när mina Asics Gel Foundation IV lämnade skofabriken, och när han än var född så var det bakom ett hölass. Han stod där och plockade helt lamt med befintliga modeller på hyllorna och letade helt planlöst efter rätt storlek medan han malde "41...här är en 43:a...42,5...43...nej, den här modellen verkar vi bara ha i större storlekar". Jag förklarade att jag redan tittat på allt som stod på hyllorna och det fanns bara storlek 40 och uppåt. Menlösa killen var ändå tvungen att titta igenom allt för att se det med egna ögon. Jag frågade om de inte hade något LAGER där han kunde gå och hämta fler storlekar, men nääää...det hade de inte, jamade han, eftersom det här var ERBJUDANDEN, i så fall fick man gå till standardsortimentet med normalpriserna. Jag förklarade att priset var oviktigt, det enda jag ville ha var ett par skor som passade. Då försökte han pracka på mig ett par Adidas, fastän jag precis förklarat att Asics är det enda märket jag kan ha.
Kände hur jag härsknade till och sa därför att jag inte hade tid med detta längre, och så gick jag ut på gatan och vandrade hundra meter bort till Runner's Store. Som inte hade några "Asics-dagar", men det var samma försäljare som när jag köpte mina Asics Gel Foundation IV, fast på den tiden var det inte Runner's Store utan Löplabbet. Jag blev ju lite besviken på Löplabbet som prackade på mig ett par kassa Saucony som aldrig varit sköna, men det var också en sån där ung spoling som inte visste någonting om någonting. Men Runner's Store-Magnus kastade en orakelblick på mina skor och fötter, vandrade ut på lagret och återkom med tre par. Första paret klämde på hälen, andra paret var för smala, tredje: BINGO, satt som en andra hud. Det var som att känna Guds närvaro inne på Runner's Store. Jag vägrade ta av dom utan krävde så att säga att få köpa dom på stående fot. Det fick jag. Fick till och med ett par skosnören på köpet, men det kan ju vara en marginell vinst när man köper skor för 1600 spänn.

Fula är de dock, ska tilläggas. Enligt mig i alla fall.  Illblå och illskära och med illgröna skosnören, som om kinesbarnen på fabriken som tidigare tillverkade My Little Pony hade fått ställa om produktionen till löparskor lite snabbt sådär. Dom färgerna är ju inte riktigt jag om man säger så. Men vad fan, man kan ju inte få allt. Sköna skor är mer än tillräckligt för att jag ska vara nöjd, nöjdare, nöjdast. Blev på MYCKET bra humör och firade med att gå till systembolaget och köpa nio flaskor dyrt ekologiskt rödvin, ska dock inte fira med att dricka upp alla på en gång. Men sköna skor måste firas. Jag riktigt diggilodiggilej-studsade fram på stadens gator och torg och kände mig både EUFORISK och OÖVERVINNERLIG. Extra mycket studsade jag när jag passerade Team Sportias mossiga butik, de kan ta sina djävla Asics-dagar och stoppa upp där solen aldrig skiner. Mig ser ni aldrig mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar