torsdag 26 juni 2008

Gräsklipparmannen lever

Idag har jag haft besök av två fransoser på jobbet, varav den ena hette Franz. Det skulle ju ha passat en fransman att heta Franz, kan man ju tycka, men jag tycker mer det lät tyskt så in i vassen. Men det värsta var att han var väldigt lik gräsklipparmannen, som jag föreställer mig att han ser ut i Stephen Kings novell Gräsklipparmannen. Här vill jag betona att, tvärtemot vad många tror, Stephen Kings novell Gräsklipparmannen inte har ett skit att göra med filmen Gräsklipparmannen, jag upprepar, inte ett skit. Det är bara ett marknadsföringstrick och Stephen King stämde filmbolaget och tvingade dom att ta bort hans namn från filmen.

I alla fall, novellen gräsklipparmannen är inte illustrerad, men man får ju ändå någon slags bild i huvudet när man läser. Och den bilden jag har haft av gräsklipparmannen var snudd på en identisk kopia med fransmannen Franz. Som var på mitt jobb i ett helt annat ärende kan jag ju tillägga, för säkerhets skull. För er som läst Gräsklipparmannen och vet hur den slutar.

Det är rätt svårt att vara seriös i såna lägen. Men jag gjorde mitt bästa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar