fredag 19 januari 2024

Till stallet istället, v 3 2024

Tycker den här terminen har börjat lite hattigt. Vecka 1 blev ju torsdagens ridning inställd p g a snökaos, förra veckan var det dock som vanligt, den här veckan avbokade jag i måndags p g a befarat mera snökaos (som i och för sig inte blev så farligt sen visade det sig, men sånt vet man ju aldrig i förväg).

 Men igår var det i alla fall Köttbullstorsdag. Köttbullen har satt en våldsam vinterpäls trots att hon haft täcke, och det är ju inte läge för klippning nu när det är så kallt, så hon är inte jordens piggaste om man säger så. Fick kämpa på ordentligt för att få fram henne. Vi red en övning med skänkelvikning, rakriktning, skänkelvikning, rakriktning osv längs diagonalen, det gick ändå skapligt för att vara sidvärtsrörelser. Sen skulle vi göra samma sak i galopp, då blir det ju inte direkt skänkelvikning men ändå någon slags förflyttning i sidled. Det gick väl också hyfsat för att vara oss, men det viktigaste var att hon liksom bara rullade på i galoppen och till och med gjorde en antydan till att vilja samla sig. Det var såklart tre sekunder med en känsla av att vara odödlig som ingen människa lade märke till, men jag svävade på små moln. Sen galopperade vi i andra varvet och de där små molnen försvann, för dels var det Köttbullen svåra varv och dels började hon bli trött, så där var det inte tal om något mer än i stort sett bara hålla igång galoppen och rida själva övningen, formen fick komma i sista hand (detvillsäga i det här fallet inte alls). Aja, man får leva på smulor. Nästa vecka är det teori, men eftersom vår första torsdagslektion blev inställd p g a snö så får vi rida istället för att ha teori på torsdagen. Så nästa vecka blir också lite rörig med teori på måndagen och ridning på torsdagen, och sen är det hoppning måndagen därpå och då får jag väl se hur jag gör, haha. Vet ju inte vilken häst jag ska ha ens en gång, man brukar byta efter att det har varit teori, men tänk om jag får någon som jag knappt har ridit och så ska man hoppa? GULP? Man är ju inte Henrik von Eckermann precis. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar