måndag 15 januari 2024

Den förskräckliga apan

Har läst-om Den förskräckliga apan av Stephen King. För den som inte kännder till det så är det en novellsamling där gissningsvis den mest kända novellen (som är riktigt lång och nog nästan skulle kunna passera som kortare roman) är Dimman, som ju blivit både film och tv-serie. Novellerna är av lite varierande kvalitet, en del (till exempel Strandvärld och Den långa resan) är väl enligt mig inte jättemycket att hänga i julgranen, medan andra (till exempel Gudarnas ordbehandlare och Den typ som överlever) är mästerliga (fortfarande enligt mig dårå), och så allting däremellan. Första gången jag läste boken var när den kom ut i slutet av 80-talet, då var jag väl lite mer ute efter enbart skräck och gillade inte riktigt de noveller som inte var det, men de uppskattade jag med några få undantag på ett annat sätt nu.  Gillar också som alltid Stephen Kings personliga för- och efterord där han skriver lite om omständigheterna kring berättelserna. Det är lite svårt att sätta betyg på en novellsamling som spretar så mycket, men eftersom det är Stephen King och jag inte på något sätt behöver förhålla mig opartisk eller ens reättvis så får den ändå fyra flexibla kulor av fem möjliga. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar