torsdag 4 januari 2024

Snödepression

Alltså NÄE vad jag blir less på vädret. Igår var vi ute och skottade en gång på förmiddagen och en gång till på eftermiddagen för då var förmiddagens arbete översnöat, och snön bara fortsatte att yra som om det inte fanns någon morgondag. När den existerande morgondagen randades, dvs idag, gick det knappt att knuffa upp ytterdörren för all snö som dråsat ner under natten. Jahapp, det var bara att spotta i nävarna och börja om från början. Har en sån där snökälke eller vad det heter, en sån man liksom föser framför sig, men efter en halvmeter var den full och ordet snökälke (om det nu heter så) gjorde verkligen skäl för namnet för jag fick mest ägna mig åt att dra den full av snö till någonstans där det fanns plats att stjälpa av sagda snö. Bedömer att gårdsplanens yta har minskat med en tredjedel på grund av alla snödrivor som nu har skottats upp, och uppfarten har smalnat av ordentligt av samma anledning, men nu har det åtminstone slutat att vräka ner. Alltid något. Man ska såklart också vara tacksam för att man inte sitter fast i en tre mil lång bilkö på E22:an som en massa människor gjort/gjorde/gör? Tittar man på Trafikverkets karta över störningar är exakt varenda väg rödmarkerad, trots det är hela Facebook fullt av inlägg där folk undrar hur vägarna ser ut mellan X och Y, och för en gångs skull är folk på Facebook ganska eniga om att man bör stanna inne. Fast alla kan ju såklart inte det, men min granne som jobbar på Lantmännen och inte kunde ta sig till jobbet idag berättade, när jag sa Men det är väl ingen som åker och handlar i det här vädret? att det hade varit förvånansvärt mycket folk där igår, bland annat en gubbe som åkt ett par mil för att köpa ett par nya tofflor (=träskor i resten av Sverige tror jag). Då undrar man ju lite hur det står till i hjärnkontoret hos somliga. 

Fick mail om att ridningen blev inställd idag, fast då hade jag redan avbokat eftersom jag inte har någon dödslängtan eller lust att riskera att bli stående i någon bilkö. Gissar att jag inte var ensam om det. Nu ska jag hasa mig ner till affären (till fots) och hämta ett paket och köpa mjölk, sen tänker jag tillbringa resten av dagen i soffan. Så det så. 


2 kommentarer:

  1. Jag tänkte ocksa pa det när jag läste om den 3 mil langa bilkön. Hur manga var det som egentligen behövde vara ute pa vägen? Och är det ingen som kollar väderleksrapporten pa tv eller pa nätet längre? Samt att ha en filt i bakluckan och nagot litet att äta i handskfacket. Folk är helt enkelt dumma i huvudet.
    /Annika

    SvaraRadera